Succesvol Werven Publieksprijs 2008

De Publieksprijs Succesvol Werven is tijdens het P&Oactueel jaarcongres 2008 gegaan naar Infosupport. Infosupport won deze prijs dankzij de extreem succesvolle virale campagne itafstuderen.com met student Max Cornelisse die er vrolijk op los hackt.

Interessant en leerzaam zijn de feiten en cijfers achter deze succesvolle virale PR campagnes die werden onthuld tijdens het congres:

itafstuderen.com van Infosupport

  • Campagne: Online www.itafstuderen.com
  • Branche en doelgroep: ICT afstudeerders (HBO/WO)
  • Doelstelling: Imago verbetering en naamsbekendheid verbeteren om zodoende afstudeerders proberen in dienst te nemen voordat ze de schoolbanken hebben verlaten.
  • Kosten campagne: Initieel 19.000 euro. Inmiddels circa 50K euro dankzij het grote succes en vervolgfilmpjes
  • Resultaat: 10 miljoen online views en sterk gestegen naamsbekendheid en ‘company pride’.
  • Opvallend: Deze online virale campagne met YouTube filmpjes heeft offline veel free publicity opgeleverd dankzij aandacht in print, radio en TV (Jensen en RTL editie NL).

De overige nominaties waren:

‘Maak jij straks naam?’ van Reed Business

  • Campagne: Online. De Namerator© berekent binnen enkele seconden de succesfactor van je naam…
  • Branche en doelgroep: Uitgeverij, Sales
  • Doelstelling: Een virale campagne met als doel de sales afdeling te versterken.
  • Kosten campagne: 60.000 euro
  • Resultaat: 1080 CV’s in zeer korte tijd
  • Opvallend: Korte productietijd van 6 weken. De onverwacht grote response leverde een logistieke uitdaging op.

Namerator - Reed business

‘De Ovhwhvtdavtlewzuov’ van Staffplanning

  • Campagne: Online ovhwhvtdavtlewzuov.nl . Een komisch duo verstopt in de airconditioning probeert je te verleiden om van werkgever te veranderen. De viral heeft als bonus een gepersonaliseerde afscheidsspeech die je kunt doorsturen als je een CV achterlaat.
  • Branche en doelgroep: Uitzendbranche, algemeen
  • Doelstelling: 500 CVs en naamsbekendheid vergroten
  • Kosten campagne: 45.000 euro
  • Resultaat: 438 CV’s over een periode van 6 maanden en nieuwe klanten
  • Opvallend: Productietijd van 6 maanden. Geen explosieve virale campagne, trekt gemiddeld 90 bezoekers per dag.

‘Glazenwassers actie Quit And Join Us’  van TBWA/NEBOKO

  • Campagne: Guerilla. Een team professionele glazenwassers die de ramen wassen, bij de grotere reclame- en mediabureaus, met tekst op t-shirts ‘Quit and join us’.
  • Branche en doelgroep: Reclame
  • Doelstelling: Invulling op korte termijn van 13 vacatures
  • Kosten campagne: 50.000 euro
  • Resultaat: 200 CV’s, alle vacatures in zeer kort tijd ingevuld, 23 personen aangenomen.
  • Opvallend: Campagne uit 2005. Actie ondersteunt met 2/1 advertentie in Adformatie, banners en Google Adwords (glazenwasser). Circa 100K euro bespaart op W&S kosten t.o.v. een conventionele aanpak. Tevens 250K euro aan gratis PR.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

2 gedachten over “Succesvol Werven Publieksprijs 2008

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.