De beste arbeidsmarktcampagnes van 2012-2013
Donderdag 31 oktober werden tijdens de Employer Branding Experience 2013 in het Circustheater te Scheveningen de Magneten uitgereikt. De Stichting Jaarprijzen Personeels-communicatie beloont jaarlijks creativiteit in arbeidsmarkt-communicatie.
Met 45 inzendingen, 23 nominaties en 9 Magneten was de score hoger dan vorig jaar. Het bestuur van de SJP had al een positieve indruk van het niveau van dit Magnetenjachtseizoen. En de jury’s bevestigen dat. De lat ligt hoog en dat maakt de Magneet tot meest begeerde prijs in arbeidsmarktcommunicatie. Ook dit jaar bestond de jury uit creatieven, strategen, specialisten en opdrachtgevers. De Magneten gingen naar:
Creativiteit
In de categorie Creativiteit zijn 5 campagnes beloond met een Magneet.
1) ING; Next Generation Banking – Energize (Gouden Magneet)
ING won een gouden magneet doordat de Energize campagne veel PR opleverde in wereldwijde media. De volgende generatie bankiers werd uitgedaagd om aan tien-jarige kinderen uit te leggen wat bankieren is in deze sociale wervingscampagne voor ING Global. Met als resultaat een kinderboek.
2) Ministerie van Defensie; Je Eerste Vlieguur – Steam/Maximum
Jongeren die vlieger willen worden bij Defensie, kunnen vanaf nu hun eerste ‘vlieguur maken’ op werkenbijdefensie.nl. Daar startte de nieuwe vliegercampagne: ‘Je Eerste Vlieguur’. Wanneer iemand tijdens de campagneperiode een uur volmaakt, maakt hij/zij kans op een kijkje achter de schermen van een vliegbasis met een fotoshoot bij het toestel. Tussentijds kan de bezoeker natuurlijk altijd direct solliciteren of een voorlichting aanvragen.
3) Nationale Politie; Cybercrime challenge ox7DD-Operation High Tech Crime – VNU Vacature Media i.s.m. Tweakers Nonspot & Concepts
Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) kwam met een game op techsite Tweakers.net om meer mensen te trekken op een aantal vacatures voor de High Tech Crime Unit. De uitdaging was zó succesvol dat de site waarop de vacatures staan, werkenbijhetklpd.nl, even overbelast raakte. De eerste tien mensen die de challenge succesvol doorlopen, werden uitgenodigd voor een rondleiding bij de High Tech Crime Unit bij het KLPD in Driebergen.
4) Ministerie van Defensie; Verpleegkunde Xtreme Steam/Maximum
Verpleegkundigen bij Defensie doen en kunnen meer dan verpleegkundigen in een ziekenhuis.
Onderdeel van de wervingscampagne is een cursus Verpleegkunde Xtreme. Tijdens deze cursus leren verpleegkundigen dingen die niet in de studieboeken staan en die ze alleen bij Defensie kunnen meemaken. De ideale voorbereiding voor het echte werk. En dat het werk als verpleegkundige bij Defensie een tandje uitdagender is, laten ze op een opvallende manier zien (Link naar video). Men ontwikkelde de online cursus Verpleegkunde Xtreme die je op de Facebookpagina van Werkenbijdefensie kunt volgen.
5) Ministerie van Defensie; Infanterie campagne / werkveld – Steam
Defensie zet rapper Kraantje Pappie in om jonge infanteristen te trekken. De artiest stak hiertoe het infanterielied uit de jaren ‘40 in een eigentijds jasje. In de wervingsspot is een militair te zien die de longen uit zijn lijf rent om mensenlevens te redden. De infanteriecampagne en de tv-commercial zijn onderdeel van de campagne ‘Werken bij Defensie. Je moet het maar kunnen’. De krijgsmacht heeft vooral behoefte aan infanteristen, vliegers, mariniers, verpleegkundigen, technici en marechaussees.
Effectiviteit
Opvallend veel winnaars van de Magneet hebben Facebook prominent ingezet in hun campagnes, zoals ING en Defensie. Dat geldt ook voor de winnaar van de Effectiviteitsmagneet. Naast de inzet voor werving, is de retentie dankzij deze campagne gedaalt met 15% en de gemiddelde arbeidsduur gestegen met 4 maanden bij vakkenvullers. Wat een besparing oplevert van 14 miljoen Euro per jaar.
- Ahold; Onze Albert Heijn – Young
Employer Brand
- Ahold; Onze Albert Heijn – YoungWorks
- Croon elektrotechniek; We leven elektrotechniek – ARA M/V
Tijdens de uitreiking gaven de winnaars een korte presentatie over de achtergronden van de winnende case. En de juryvoorzitters deden voor iedere winnaar verslag van het juryproces. Hiermee voldeed de SJP aan de wens van het publiek, dat zich vaak afvraagt hoe en waarom een campagne een Magneet wint.
Jong Talent
De SJP schrijft tevens ieder jaar een wedstrijd uit onder studenten. Met het doel jonge creatieven kennis te laten maken met arbeidsmarktcommunicatie. Dit jaar was de opdracht jongeren te interesseren voor het vak vuilnisman. De winnaars van deze Magneet waren Florian Hollander, Vincent Versluis en Joppe Muller met de campagne ‘Als vuilnisman doe je meer voor de buurt dan je denkt’.
SJP-voorzitter Hans Kroonen hierover “De SJP wil tonen wat creativiteit voor jouw organisatie kan doen. In directe werving én in het bouwen van het Employer Brand, dus ook voor je interne doelgroep. En hoe creativiteit kan inspireren. Wat weer effect heeft op het succes van de organisatie.”