Bereiken, Boeien en Bewegen met social media, deel 2
Deze serie van 4 artikelen geeft een overzicht over het inzetten van social media voor het bereiken, boeien en bewegen van medewerkers en kandidaten. In deel 2 de rol van social media binnen recruitment.
Social media voor recruitment
Voor recruitment kan social media het beste worden verdeeld in sociale netwerken (LinkedIn, Facebook, Hyves, Twitter en Google+) en sociale content sites (Youtube, Flickr, blogs). Door de enorme toename van het gebruik van sociale netwerken, zijn deze netwerken een uitstekende manier om een relatie op te bouwen met vooral latent werkzoekenden. Door het bieden van relevante en aantrekkelijke content ontstaat er een talent community met potentiële kandidaten die enthousiast zijn over uw organisatie als werkgever. Het belangrijkste hierbij is de relevantie voor de doelgroep en de balans tussen zenden en echte interactie.
Wanneer werkt social media
In zijn boek over beïnvloeden beschrijft hoogleraar Cialdini 6 principes van het overtuigen. Dit zijn de belangrijkste principes die ten grondslag liggen aan een succesvolle inzet van sociale netwerken:
Wederkerigheid | Eerst geven en daarna ontvangen.
Geef kennis weg in blogs, groepen en webinars voor potentiële kandidaten. |
Consistentie | Mensen zien graag consistent gedrag en zijn consistent.
Laat de doelgroep eerst een kleine toezegging doen (bijv. een like van je pagina). |
Het sociale bewijs | Mensen kijken altijd naar wat anderen (peers, referenties) doen.
“Deze vrienden/contacten van jou zijn al lid van onze groep” |
Autoriteit | Mensen zijn volgzaam aan autoriteit (= kennis en vertrouwen)
Laat zien dat de organisatie experts in huis heeft of laat artikelen schrijven door experts. |
Sympathie | Tegen mensen die we aardig vinden zeggen we graag ‘ja’.
Zorg dat je open, authentiek en eerlijk bent. |
Schaarste | Dingen lijken waardevoller als ze schaars zijn.
Bewust beperkte deelname aan expert classses. |
Bronnen: Presentatie Mischa Coster op #SMC030; Robert Cialdini
Het interactieve recruitment eco systeem
De tijd van experimenteren met social media is voorbij. Organisaties dienen na te denken over de rol van social media binnen het hele recruitment “eco systeem”.
De eigen media en met name de ‘werkenbij’ site staat daarbij centraal. Op de werkenbij site zorgt de organisatie voor een overtuigende werkgeversidentiteit en een kandidaat ‘beleving’ met online video, medewerkers verhalen etc.
De sociale media er omheen zorgen voor betrokkenheid en interactie met de talenten. Denk van te voren na over de mate van interactie en of de organisatie deze interactie ook kan waarmaken. De buitenste ring bestaat uit de zogenaamde ‘bought media’. Via deze ring wordt een heldere, bondige boodschap over de identiteit naar buiten gebracht om vervolgens kandidaten naar het centrale punt, de werkenbij site te verleiden.
De volledige whitepaper is ook te vinden op: www.recruitr.nl/dewereldwerft
Knap overzicht.
Bij Amon hebben we er net ook een blog over geschreven, om.over de positieve impact die social media heeft voor organisaties, zowel op HR niveau als daarbuiten.
Je leest meer via http://bit.ly/w41jnb