Fouten bij werving kandidaten inhousedag
Een inhousedag is perfect voor het vestigen van je employer brand én voor de werving en/of selectie van starters of stagiaires. Veel werkgevers, met interesse in HBO en WO talent, krijgen het echter niet voor elkaar voldoende interessante bezoekers op hun inhousedag te krijgen. Wat doen zij verkeerd?
Zelfoverschatting
Werk je dagelijks aan campus recruitment of ben je continu betrokken bij de AMC processen van je organisatie, dan ben je vatbaar voor zelfoverschatting. Niet van jezelf, maar van de natuurlijke aantrekkingskracht van je organisatie. Zo rekenen veel werkgevers erop, zeker wanneer zij wat groter en bekender zijn, dat HBO / WO studenten en starters geïnteresseerd zijn in een inhousedag bij hen. Dat is niet zo.
Passiviteit
Een tweede veelvoorkomende fout betreft passiviteit. Er wordt een aardige poster ontwikkeld, een leuke flyer gedrukt en deze worden op enkele locaties verspreid. Aanvullend wordt er een berichtje geplaatst op de eigen website, en misschien worden nog 2 of 3 externe websites, zoals van studieverenigingen, voorzien van een aankondiging. Vervolgens gaat men achterover zitten, in afwachting van de aanmeldingen. Deze komen niet.
Overkill aan informatie
Misschien wel de belangrijkste fout is het geven van een overkill aan informatie. Zo gaan veel organisaties de fout in bij het opstellen van de communicatieboodschap. Vaak wil men zo veel mogelijk informatie presenteren; een (korte) presentatie van het bedrijf, een beschrijving van de inhousedag zelf, en dit alles aangevuld met een punctueel dagprogramma. Dat werkt averechts.
Conclusie
Wil je de potentie van een inhousedag voor employer branding en voor de werving/selectie van interessante kandidaten ten volle benutten, verplaats je dan in de student. Kies een aansprekende, korte communicatieboodschap, en verwijs naar de vindplaats van additionele informatie, alsmede de mogelijkheid tot inschrijven. Ken de whereabouts van je doelgroep en kies binnen deze doelgroep voor een actieve werving van kandidaten, of je nu groot, klein, bekend of onbekend bent. Stop je deze extra energie erin, dan betaalt zich dat zeker terug. Hoe? Een beter bereik van de boodschap, interessante kandidaten op je inhousedag en lagere wervingskosten. Precies de punten die een inhousedag zo interessant maken.
Sebastiaan van Haren is partner bij Natural Talent, een Marketing en Communicatie bureau dat organisaties helpt bij het succesvol bereiken en/of werven van hoogopgeleide studenten en starters. Bijvoorbeeld door middel van inhousedagen.
Beste Sebastiaan,
Kun je mij vertellen of en waar er meer inhoudelijke informatie is te vinden over welke boodschap studenten willen horen? Dit voor mijn literatuuronderzoek m.b.t. mijn afstudeerscriptie.
Met vriendelijke groet,
Caecilia
@Caecilia Met veel plezier help ik je met je vragen. Ik heb je een berichtje gestuurd via LinkedIn. Geef je daar even een reactie op?