Ga naar de inhoud

Recruiters zijn net mensen (95): Goede voornemens & Recruiters

Het jaar 2015 is begonnen. Het jaar waar de film Back to the Future Part II (1989) zich in afspeelt!

Voor veel mensen is een nieuw jaar aanleiding tot het doen van goede voornemens. Veelal blijft het daar ook bij. Er zullen ook heel wat recruiters en sollicitanten zijn die het jaar beginnen met goede voornemens.

Zo aan het begin van het jaar zijn goede voornemens altijd een makkelijk onderwerp van gesprek. Vrijwel iedereen heeft er een mening over. Aan de ene kant mensen die ze ieder jaar maken en oprecht proberen te behalen. Aan de andere kant mensen die er niets mee hebben en zich voornemen er niet aan mee te doen.
Vrijwel altijd zijn goede voornemens persoonlijk. Hoewel er genoeg mensen zijn waar jij enkele goede voornemens voor kunt verzinnen, blijft het persoonlijk. Deze blog is daarom ook geen oproep tot het aandragen van goede voornemens voor recruiters.

Wat wel? Iets wat er dichtbij ligt, maar kansrijker is. Start, stop and continu! Wat houdt het in? Waar moeten recruiters (in het algemeen) mee starten? Mee stoppen? En waar moeten ze mee door gaan?

Een voorbeeld:
Start: Recruiters moeten beter bereikbaar zijn.
Stop: Recruiters zouden beter geen standaardafwijzingen geven als de kandidaat veel moeite heeft gestoken in de sollicitatie.
Continu: Recruiters moeten doorgaan met het voeren van goede (menselijke) gesprekken.

Laten we 2015 goed beginnen. Iedereen mag meedoen. Of je sollicitant, werkzoekende, zzp-er, freelancer of recruiter bent. Laat weten waarvan jij vindt dat recruiter moet starten, stoppen en doorgaan.

Gaan we hiermee de recruitmentwereld veranderen? Nee. Maar ieder mens weet dat degene die zich aangesproken voelt er wel iets mee doet. En recruiters? Dat zijn net mensen.

7 gedachten over “Recruiters zijn net mensen (95): Goede voornemens & Recruiters”

  1. @Edwin dank, maar ik zou het leuk vinden als je dit in een eenvoudige start, stop en continu wilt gieten. Ik ben benieuwd.

  2. Start: Acteer duidelijk, open en transparant naar sollicitanten.
    Stop: cv’s schuiven zònder opdracht, laat staan zonder medeweten kandidaat.
    Continu: Bijdragen aan transparante en meer soepele werking arbeidsmarkt.

  3. Ik zou als kandidaat niet graag mee willen in de molen van vacaturebeurs. Soort schiet met hagel maar dan geautomatiseerd. De meerwaarde van een bureau is de kracht van de introductie. Hoe goed ken jij jouw kandidaat en hoe goed weet je de kandidaat te begeleiden in jouw netwerk. Dus…
    Start: Wees betrokken en betrouwbaar.
    Stop: met het idee dat schaalvergroting leidt tot meer succes.
    Continu: hard werken loont! Dus pak die telefoon en bel er lekker op los!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.