Is de zomer komkommertijd voor recruitment, of juist een kans?
De dagen worden langer en warmer. Kleding wordt schaarser en de gesprekken op maandag gaan niet meer over voetbal maar over wielrennen en de aanstaande vakantie. De zomerperiode is aangebroken.
Bedrijven zijn slechter bereikbaar. Niet alleen omdat mensen op vakantie zijn, ook omdat de receptioniste buiten staat te genieten van het mooie weer. Kandidaten zijn massaal richting Frankrijk, Spanje of Nederland, maar zijn amper bereikbaar per mobiel, mail of sms. De 36-urige werkweek kent zijn oorsprong tientallen jaren geleden vanwege de werkverschaffing en lijkt inmiddels wel achterhaald, maar de zomervakantie bestaat al 100 jaar in deze vorm. Men gaat minimaal 2 weken, maar van 3 of meer wordt niet opgekeken.
De economie gaat omgekeerd evenredig omlaag als de temperatuur omhoog gaat. Nederland lijkt tot stilstand te komen en deze keer niet door een economische crisis. Is deze voorbij dan? Niet echt zou je zeggen, maar alle problemen ten spijt, aan de zomervakantie gaat niet getornd worden.
Met de vele reorganisaties, afslankingen en personeelsstop een beetje achter de rug, zou je deze periode van rust op de afdeling ideaal kunnen benutten voor het aansterken van je team. De werkzaamheden staan op een lager pitje waardoor er tijd vrij gemaakt kan worden om eens goed te inventariseren wat je nodig hebt. Kandidaten kunnen makkelijker vrij nemen, als ze dit al niet zijn, en een gesprek voeren ergens in de zon is altijd leuker dan ergens drie hoog achter in een kamer met airco. De nieuwe medewerker kan in de zomer opzeggen en in september/oktober starten waardoor de drukke periode met een fris, volledig bezet en strak werkend team aangepakt kan worden. Maar ja, dan moet je zelf niet met vakantie gaan. Leg dat thuis maar eens uit!
Weliswaar lukt het best om opdrachten te krijgen voor de zomer, het proces verloopt echter rampzalig. Er is altijd wel iemand niet, is het niet je kandidaat die drie weken weg is, dan is het wel de hiring manager of HR waardoor het allemaal stil ligt. Conclusie: In theorie zou het goed moeten lopen, in de praktijk werkt het slecht.
Het is de ideale tijd om met potentiele kandidaten in gesprek te gaan, dankzij de nieuwe technologien is iedereen goed te bereiken en hebben ze in hun vakantie juist meer tijd om eens over nieuwe kansen te praten, na een vakantie willen veel mensen juist vaker van werk wisselen. Veel bedrijven krijgen ook nieuwe headcount na de mid year review dus volop werk voor recruiters in de zomer.