IT Recruitment in oktober 2009
De IT arbeidsmarkt is dit jaar redelijk veranderd. Kon ik in 2006, 2007 en ook in 2008 weinig kandidaten vinden voor specialistische IT vacatures, via de “normale” kanalen, nu stromen de CV’s binnen zonder al te veel moeite. Ik ben niet de enige die dit merkt. Op de vele websites over recruitment ontstaan discussies die de afgelopen jaren nooit gevoerd werden. Bijvoorbeeld over de toegevoegde waarde van bureaus, over de toekomst van de verschillende jobboards door de sterke opkomst van social media, over RPO en over het belang van een positief werkgevers imago.
Laat ik beginnen met te vertellen dat ik geniet van de huidige IT arbeidsmarkt. Dit jaar krijg ik veel reacties op al mijn vacatures, van Support Engineer in Assen tot IT Project Manager. De selectie is daardoor belangrijker geworden en ik voer meer gesprekken. Heerlijk vind ik dit. Door de vele sollicitaties ben ik meer tijd kwijt aan de reacties terug. Ik probeer iedereen een persoonlijke terugkoppeling te geven en dan vooral bij degene die ik afwijs. Ook geef ik af en toe tips hoe kandidaten hun CV kunnen aanpassen.
Natuurlijk krijg ik ook veel bureaus aan de lijn. Begrijpelijk en niet vervelend. Ze snappen allemaal dat ik nu geen behoefte heb aan CV’s via hen. Maar ik weet ook dat de IT arbeidsmarkt weer een keer krap wordt en dat ik dan weer hulp kan gebruiken. Wel denk ik dat de dienstverlening van bureaus zal moeten veranderen om te kunnen overleven. De reden hiervoor is dat ik denk dat Corporate Recruiters (mijn definitie hiervan is: Recruiter ingehuurd door / in dienst van een bedrijf, niet zijnde een W&S / detacheringsbureau) de kennis en kunde moeten hebben om zelf alle kanalen open te zetten om de juiste kandidaten te vinden en de Cost per Hire zo laag mogelijk te houden. Ik screen graag zelf de CV’s. Dit hoeven bureaus dus niet voor mij te doen. Ik zeg tegen alle IT bureaus dat ze CV’s mogen voorstellen, maar als ze 3 keer de plank volledig mis slaan dat ik dan niet meer naar de CV’s kijk. Dus ik verwacht wel dat het CV past op het wervingsprofiel. Dus aan de ene kant vind ik CV schuivers, zoals dat in andere artikelen wordt genoemd, niet vervelend, maar aan de andere kant denk ik dat zij over 5+ jaar geen bestaansrecht meer hebben.
Als Corporate Recruiters de juiste kandidaten kunnen vinden en dus de juiste kanalen kennen dan is er geen behoefte meer aan minder gespecialiseerde bureaus, die dat in het verleden deden. Het weten waar de doelgroep zit is een vak apart. Hoe vind je bijvoorbeeld een Solutions Architect Sharepoint of een BizTalk ontwikkelaar, een specialistisch vakgebied dat pas een paar jaar oud is? Om je doelgroep te bereiken is het ook belangrijk dat je een positief werkgevers imago hebt.
Volgende keer meer over jobboards. Roeland Pluijm