Kan een recruiter zonder social media?
Welke recruiter checkt een kandidaat niet op Facebook, LinkedIn, Hyves of Twitter? Door de komst van Sociale media lijkt deze vraag overbodig. Maar helaas, of misschien voor de kandidaat maar goed, zijn er genoeg recruiters die dit niet doen. Regelmatig krijg ik sollicitanten die bij Strictly People recruiter willen worden maar als ik hun social media activiteiten bekijk, zijn deze minimaal. Kan een recruiter zonder het gebruik van social media? Er zijn volksstammen die het niet doen, dus ja. Net zoals sommige werving & selectiebureaus succesvol zijn met het schuiven van cv’s, zullen er ook recruiters succesvol zijn zonder een minuut op Facebook door te brengen, nul connecties op LinkedIn te hebben en Twitter alleen te kennen als het neefje van Tweety.
Social media kanalen zijn ideaal om sollicitanten te bekijken en er wordt zelfs regelmatig gediscussieerd of het cv wellicht haar bestaansrecht verloren heeft. Bijna 3 miljoen Nederlanders zitten op LinkedIn, de een actiever dan de ander, maar over het algemeen is iedereen benaderbaar. Nederland heeft echter veel meer werkende mensen, dus nog niet iedereen is actief op Linkedin. Zijn er mensen die bewust geen gebruik maken van social media? Vast!
Als je naar de populairste drie kijkt, zie je grote verschillen.
Hyves lijkt voor de jongeren, over het algemeen de nog niet-werkende. Facebook is meer op vriendschap gericht, maar geeft wel een goede dwarsdoorsnee van de bevolking en LinkedIn kenmerkt zich door middel van hoger opgeleide leden. Linkedin is bij uitstek het instrument voor recruiters. Er zijn nog andere social media als Beknown, maar deze lijken tot dusver geen voet aan de grond te krijgen zoals LinkedIn. Kan een recruiter zonder?
Het blijft een instrument. Net als vacature/cv-boards en een cv-database. Het is een tool om kandidaten te vinden en te checken. De wijze waarop je een instrument gebruikt, bepaalt hoe afhankelijk je ervan wordt. De mate waarin je het instrument beheerst, bepaalt in hoeverre je een expert bent. Goed zijn met social media en LinkedIn in het bijzonder, zegt echter niets over jouw kwaliteiten als recruiter.
Social Media, “het blijft een instrument”, schrijft u. “Net als vacature/cv-boards en een cv-database. Het is een tool om kandidaten te vinden en te checken.”
Wat minstens een even belangrijke vraag is, is wat recruiters doen met ‘mobile’.
Kan een recruiter zonder Mobile?
Bijna 98% van de vacatures op Werkenbij-sites en vacaturebanken in Nederland is onleesbaar op de nieuwerwetse mobiele telefoons, de smartphones. Probeer maar eens uit… Een regelrechte ramp! Je moet zoomen en vergroten op die kleine schermpjes. Online solliciteren is een crime op die mobiele apparaten. Daar zouden de recruiters eens aandacht aan moeten besteden! Nu stort iedereen zich op die Apps, maar ik word moe van al die Apps. De App shop loopt er van over en ik vind alleen de banen van dat ene bureau, of die ene organisatie.
Het aantal smartphones en tablets groeit dusdanig, dat men verwacht dat er tussen nu en een jaar meer smartphones zijn dan desktop pc’s. Met al die sollicitanten op twitter, LinkedIn en Facebook, zouden sollicitanten wel eens dringend behoefte kunnen hebben aan Mobile toepassingen. En dan bedoel ik geen Apps, maar leuke, interesante en slimme web based oplossingen.
Spijker op zijn kop, “het zegt niets over jouw kwaliteiten als recruiter” Social media snoept langzaam maar zeker een groot aandeel bij recruiters weg. bouw je eigen platform!
Tja, social media is gewoon het zoveelste digitale kanaal om te communiceren met potentiele kandidaten. Leuk voor alle HR goeroes die roepen dat het weer alle intermediairs overbodig gaat maken. Secondlife, jobbords in het verleden, etc. zouden dat ook al doen. Wellicht eens verstandiger om eens te kijken naar wat sollicitanten zelf echt willen ipv te roepen wat ze zouden moeten willen. In de praktijk blijkt namelijk dat men nog altijd het liefst met een CV reageert en een gesprek aan wil gaan. Zou trouwens niet weten hoe ik mijn CV zou moeten “tweeten” via mijn mobiel en wil het ook niet!