LinkedIn in het kader van je eigen mobiliteit: zet privacy angst overboord
Gezien de economische situatie neemt het aantal outplacementtrajecten en mobiliteitsprogramma’s toe. Vorige week stonden we zelfs tweemaal voor een grote groep werknemers die zeer recent te horen hadden gekregen dat ze boventallig zijn. Dat ze noodgedwongen moeten uitkijken naar een andere baan. Iedere keer weer een bijzondere gewaarwording. Een mix van uiteenlopende emoties bepalen een bijzondere, vaak gelaten, sfeer. Na jarenlange dienstbetrekking en inzet, volgt een periode van bezinning en onzekerheid. Op enig moment gevolgd door concrete toetreding van de arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt waarop vele concurrenten actief zijn. Een arbeidsmarkt die sterk is veranderd sinds de indiensttreding bij de huidige werkgever. Maar ook een arbeidsmarkt die anno 2014 gedomineerd lijkt te worden door netwerken, social media en onderlinge contacten. Vacatures staan sterk versnipperd op allerlei verschillende kanalen. Het gegeven dat in de zaterdageditie van regionale en landelijke media alle vacatures overzichtelijk staan gebundeld, bestaat al jaren niet meer. Op enig moment in onze mobiliteitstrajecten komt social media in het kader van de eigen mobiliteit hoe dan ook op de agenda. Hetzij individueel, hetzij groepsgewijs.
Er heerst zowel bij beginnende als ervaren gebruikers nog steeds terughoudendheid om de eigen mobiliteit concreet via social media te bevorderen merken wij. Da’s jammer, want de scope en het mogelijk succes kan er wezenlijk door worden uitgebreid.
Bij nadere verdieping in bijvoorbeeld LinkedIn, blijkt al snel dat het vullen van een profiel in de praktijk best meevalt. Ook zijn er diverse bestsellers geschreven die via een praktische en toegankelijke manier uitleggen hoe je deze social media effectief kunt inzetten. Tot zo ver weinig barrières zou je zeggen. Maar wat blijkt in de praktijk de grootste barrière om social media activiteit (vooralsnog) te ontwijken? Privacy. Angst dat gegevens op de verkeerde plek terecht komen. Angst om de consequenties van de plaatsing van een profiel of activiteiten niet kunnen overzien. Soms aangewakkerd door sappige voorbeelden in de media en ontslagzaken vanwege uitingen op social media. Soms aangewakkerd door eigen onzekerheid. Da’s mijns inziens jammer en met name voor mobiliteitskandidaten verloren tijd. Ik heb hiervoor slechts 1 advies: àls je achter de inzet van social media staat in het kader van je eigen mobiliteit, doe het dan zo snel mogelijk. Gedraag je net zoals in het dagelijkse leven en neem de normale zakelijke etiquette in acht. Vanaf de eerste stap. Dan kan er eigenlijk niets misgaan. Op LinkedIn kun je bij de eerste stappen via privacy en instellingen relatief simpel de hoogste graad van anonimiteit inzetten. LinkedIn heeft zelfs een hele instructiepagina hoe uw activiteiten geheim blijven. Voel je je gaandeweg meer zeker, schaal dan stapsgewijs op naar meer zichtbaarheid. Dat is uiteindelijk veel effectiever.
Waarom deze oproep? Omdat wij in de praktijk merken dat nagenoeg alle mobiliteitskandidaten achteraf aangeven dat ze onnodig terughoudend zijn geweest. Dat ze LinkedIn inderdaad een fantastisch medium vinden om te netwerken. Dat ze enthousiast roepen dat ze dit veel eerder hadden moeten doen! Dat ze niet snappen dat anderen roepen dat er bijna geen vacatures zijn, op LinkedIn staan er immers genoeg. Dat ze het met plezier inzetten in de zoektocht naar een andere baan. Òf: deze via LinkedIn zelfs hebben gevonden! Dáárom deze oproep dus. Want als je in de situatie zit dat je noodgedwongen moet uitzien naar een andere baan, is er geen tijd te verliezen. Wacht dus niet tot je ook tot deze conclusie komt, kom direct in actie! Voor degenen die (al) overtuigd zijn, vergeet niet: succesvol netwerken op LinkedIn begint bij de uitnodiging!
Veel succes en: deel ervaringen. Al dan niet via social media….
Dank voor het delen van je ervaringen. Ik begrijp dat je daaruit opgemaakt hebt dat privacy voor veel mensen een drempel voor het aanmaken van een LinkedIn-profiel. Het belang van een professioneel profiel kan mij niet vaak genoeg benadrukt worden. LinkedIn is hiervoor een handige (essentiële) tool.
Helaas kan ik geen enkele onderbouwing vinden voor deze reden (privacy) om niet op LinkedIn te zitten. Heb je hier zelf meer informatie over? Ik hoor zelf namelijk veelal andere argumenten.
Beste Laurens, hartelijk dank voor je reactie en ik ben het 100% met je eens: het belang van een professioneel Linkedin profiel, zeker voor werkzoekenden, is cruciaal. Mijns inziens ZIJN er simpelweg ook geen belemmeringen vanuit privacy oogpunt. Mits je e.e.a. in acht neemt zoals normale omgangsvormen en zakelijke etiquette. Dit kunnen wij echter wel vinden, ervaren, stimuleren en delen, maar bij navraag blijkt de angst vanwege privacy de grootste belemmering om je niet te profileren via dit medium. Het niet kunnen overzien ‘wie wat van je te weten komt, waar het voor gebruikt gaat/kan worden of op welke manier het later tegen je gebruikt kan worden of averechts werkt’. Al deze feedback van individuen en groepen als ik er navraag naar doe zijn onnodig is mijn stellige overtuiging, vandaar dit blog en deze oproep. Laten we dit standpunt (dus) blijven delen, hopende dat vele werkzoekenden sneller een baan vinden.