Negatieve tweets als kans voor je (werkgevers)merk
So we got a little surprise…
Iedereen die professioneel bezig is met het online bereiken van doelgroepen, kent de weerbarstige realiteit. Je komt nooit ECHT met ze in contact. Of toch wel? Lees over een actuele case die in de prijzen viel: KLM Surprise.
Donderdagavond 7 april werden in de SpinAwards uitgereikt, de prijs voor de beste online communicatie. Een bijzondere social-media-actie viel dubbel in de prijzen: KLM suprise. Opdrachtgever KLM èn bureau Boondoggle beklommen het podium in de Westergasfabriek in Amsterdam.
KLM surprise is op veel manieren een echte verrassing. Niet alleen toont ‘the cool blue’ een menselijk gezicht, het doet het met passie en relevantie.
Wat deden KLM en Boondoggle? In december 2010 bedachten ze dat als klanten dan tòch zitten te wachten – en daar ook nog lustig over twitteren- je er maar beter snel iets leuks van kan maken. Doel: draai de negatieve tweets om naar een positieve experience. Zodat er daarna enthousiast ge(re)tweet wordt. Goed idee, maar hoe doe je dat? Met de operationele kracht van een vrolijk eskader werden de twitteraars online gescand, daarna fysiek in de verste uithoeken van Schiphol opgezocht en dan ook nog eens verrast met een heel persoonlijk kadootje. Bekijk de video en links in dit artikel voor het korte filmverslag of de case.
OK, maar wat kan je hiermee voor recruitment doeleinden? Het idee is uiteraard niet kopiëerbaar, de lef om een creatieve weg in te slaan wel. Leg je niet neer bij negatieve PR, ga uit van je kracht en raak die doelgroep recht in het hart! Wie weet val je volgend jaar ook in de prijzen…