OPTA: regels voor telemarketing gelden ook voor Recruiters, maar…
Afgelopen dagen ontstond er commotie naar aanleiding van een artikel op Managersonline.nl. Hierin werd melding gemaakt van veranderende regelgeving met betrekking tot Telemarketing. In het bewuste artikel stelde men dat deze regels ook gelden voor W&S-bureaus en Recruiters.
Dat klinkt enigszins logisch. Maar er werd in het bewuste artikel hieraan toegevoegd dat het benaderen van personen die zijn/haar CV hebben achtergelaten op Jobboards, zoals Monsterboard of NationaleVacaturebank, niet meer zonder risico’s was.
De eerste reacties waren vol ongeloof want was dat niet het doel van Jobboards? Het bij elkaar brengen van vraag en aanbod? De informatie van infofilter en het Bel-me-niet register liet ook enigszins ruimte over voor interpretatie. Enkele bloggers vroegen juridisch ICT expert, Arnoud Engelfriet, hoe deze nieuwe regels geïnterpreteerd moesten worden. HRlog.nl heeft hier een handzame samenvatting van gemaakt.
Ik heb de OPTA gevraagd om commentaar en een eerste (standaard) reactie gekregen:
Als recruiter val je ook onder de regels die gelden voor telemarketing. Waar je op moet letten (in een notendop is):
als je een onbekende belt: check van te voren of iemand ingeschreven staat bij het bel-me-niet register, zo ja –> bel dan niet.
als je iemand belt die al klant bij je is -> je mag diegene bellen (voor vergelijkbare diensten/producten) maar je moet tijdens elk gesprek 1) verwijzen naar het bel-me-niet-register en 2) het recht van verzet bieden. Het recht van verzet betekent dat je in elk gesprek actief moet vragen of je diegene nog mag bellen. Als diegene niet meer door jouw recruitersbureau gebeld wilt worden, dan mag je dat dus niet meer doen. Als iemand aangeeft ingeschreven te willen worden in het bel-me-niet register dan moet jij dat voor hem/haar in orde maken.
De regels rond telemarketing gelden zowel voor het ‘call centre’ als de opdrachtgever. Als iemand in jouw naam belt en de regels overtreedt ben je mede aansprakelijk als opdrachtgever. In deze brochure staat e.e.a. nog op een rij.
De intentie van deze regelgeving is dus gelijk als bij email spamwetgeving en met name gericht op callcenters. Dat wil zeggen dat men kan optreden bij overlast, bijvoorbeeld bij het herhaaldelijk bellen van personen. Recruiters en P&O’ers hebben dus niet veel te vrezen van deze nieuwe regelgeving.
Deze regelgeving is ook goed. Er dient op een respectvolle manier gecommuniceerd te worden. Recruiters/P&O’ers benaderen kandidaten persoonlijk om een vacature aan te bieden die interessant voor hen kan zijn. Maar als mensen hier geen prijs op stellen moeten zij dit ook kunnen aangeven. Toch bleven er nog een paar onduidelijkheden bestaan en heb ik de volgende aanvullende vragen gesteld:
- Mag een Recruiter iemand bellen die zijn telefoonnummer vermeld in zijn/haar CV en deze online publiceert met als doel een baan te vinden, bijvoorbeeld via een jobboard?
- Op een online sociale netwerk zoals LinkedIn kunnen gebruikers aangeven dat ze open staan om benaderd te worden voor ‘Career Opportunities’. Maar wat als deze peroon staat geregistreerd in het Bel-me-niet register? Mogen Recruiters deze persoon dan alleen per e-mail benaderen?
- Headhunters beschikken vaak alleen over minimum informatie zoals naam en telefoonnummer. Hoe kan een Recruiter dit controleren in het register?
- Geldt de Bel-me-niet regelgeving voor een geregistreerd persoon, een telefoonnummer of alleen een combinatie hiervan?
- In het Bel-me-niet register worden een aantal opties gegeven voor deelblokkades. Waar moet een Recruiter op letten?
Deze vragen gaan verder dan de basisinformatie waar de woordvoerder en een expert over beschikt dus de telemarketing-juristen gaan zich hier over buigen en komen deze week terug met een reactie. Mocht je nog vragen hebben aarzel niet om deze in het commentaar te plaatsen en ik zal proberen hier antwoord op te krijgen.
Dit antwoord kregen wij van de ABU en is in lijn met wat jij zegt en het antwoord wat wij ook al kregen van de Opta. Het wachten is op het antwoord van de vacaturebanken.
Quote ABU:
Volgens de nieuwe wet is het niet meer toegestaan om vrij uit kandidaten te benaderen die zij op de vacaturebanken vinden zonder risico op boetes. Hetzelfde geldt
voor deze kandidaten ongevraagd aanbieden aan potentiele opdrachtgevers.
Dit houdt dus in dat er een extra check moet plaatsvinden op het “bel-me-niet-register”of de vacaturebank hier in rol in laten spelen (bv. bestand laten
aanleveren PLUS bel-me-niet-register).
Het klopt dat er dus een extra actie moet plaatsvinden en dit is een feit waar je niet om heen kan. Degene die geregistreerd staan op het “bel-me-niet-register”
mogen niet benaderd worden.
Als ik verder de OPTA-regels lees dan zijn de belangrijkste punten:
– SPAM = ongevraagde elektronische berichten
– klant = ontvanger van het bericht (moet VOORAF ‘uitdrukkelijk’ en ‘geinformeerd’ toestemming geven, moet kunnen zien van wie het bericht afkomstig is en
moet kunnen zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden) NB: een bepaling via AV is niét uitdrukkelijk!! Hetzelfde geldt voor vage omschrijvingen.
– klantenrelatie = dit is als een product of dienst is verkocht. Dit is afhankelijk van de omstandigheden van het geval en wordt per geval bekeken
– bestaande klanten = als een product of dienst IS verkocht. Dan is het mogelijk om zonder vooraf toestemming mailverkeer over soortgelijke
producten/diensten te hebben. WEL moet hij de mogelijkheid hebben om het ongevraagde ontvangen bericht te kunnen weigeren.
– soortgelijk product = dit wordt door de OPTA per geval bekeken
– commerciele kenmerken = dit wordt zeer ruim (!) geinterpreteerd
– gebruik maken van adressenbestand = met gebruiker wordt verzender bedoeld
– leverancier van adressenbestanden = medepleger
– bewijslast = ligt bij de verzender.
Advies van de OPTA:
Een verzender moet zich goed laten voorlichten over de risico’s van het gebruik van een adressenbestand. Vaak is dit niet legaal en/of zonder toestemming
van adressen waarvan deze oorspronkelijk is dus de persoon achter het betreffend adres (= Wet Bescherming Persoonsgegevens).
Je moet als verzender kunnen aantonen dat dit legaal is.
Kor, bedankt voor deze aanvullende informatie.
Naast de OPTA verwacht ik ook dat vacaturebanken nog met een reactie zullen komen. Deze regelgeving is NIET bedoeld om het werk van intermediairs, recruiters of vacaturebanken moeilijk te maken maar dient om overlast te voorkomen. Regelgeving die in eerste instantie bedoeld is voor callcenters of bulk-spammers.
Recruiters werken vaak ook met minimale informatie (naam + telefoonnummer). Ik ben heel benieuwd naar de details en reactie van de OPTA.
Jacco,
Ook wij wachten nog op een ander antwoord van jobboards dan de verwijzing naar hun algemene voorwaarden.
De huidige zijn niet toereikend binnen de nieuwe regels. Ik denk ook dat het tricky is om deze aan te passen omdat in veel gevallen je bij wijzigingen van Algemene Leverings Voorwaarden de koper het recht heeft het contract te ontbinden. Graag hoor ik oplossingen van Jobboards (twacatures heeft een goed idee, valt wel buiten de gevestigde orde) die mij vertrouwen geven om verder te gaan met het betalen voor hun dienstverlening. CV database kunnen heel nuttig zijn voor W&S organisaties maar betalen voor een database zonder filter op het belmeniet register gaat te ver.
Zoals in je vervolgartikel hierop aangegeven ziet de OPTA het dus genuanceerder dan de ABU.
Ik vraag me hoe waar deze reactie van ABU vandaan komt? Dekken ze zichzelf in en hebben ze zelf juridische interpretatie gedaan aan de allerveiligste kant. Of hebben ze daadwerkelijk advies gevraagd aan OPTA (zoals jij doet)?
Bij deze een reactie van Monsterboard: Deze wet heeft geen betrekking op het benaderen van werkzoekenden uit onze CV Database, ook al zijn dit ‘natuurlijke personen’.
Zie voor een uitgebreide reactie http://werkgevers.monsterboard.nl/Nieuws/Uitbreiding+van+de+Telecommunicatiewet.aspx