Persoonlijke online reputatie management telt!
Veel social media experts vertellen het al een tijdje maar het wordt inmiddels stevig onderbouwd door nieuwe onderzoeken; je online activiteiten hebben een impact op je professionele reputatie!
Gisteren plaatste ik al de resultaten van een Nederlands afstudeeronderzoek naar netwerksites als screeningtool. Vandaag toon ik de resultaten van een amerikaans onderzoek onder 1200 recruiters, HR professionals en (hiring) managers, uitgevoerd in opdracht van Microsoft.
Minder dan 15% van de respondenten (consumenten) gelooft niet dat de informatie op het internet van invloed is op de kansen van het krijgen van nieuwe baan. Echter uit dit onderzoek blijkt opnieuw dat maar liefst 85% van de recruiters / HR professionals dit laat meewegen in hun beslissing. Dat cijfer komt overeen met de resultaten van het Nederlandse onderzoek hiernaar waarin de 88% van de respondenten aangaven netwerksites te gebruiken voor het screenen van sollicitanten. Men aarzelt ook niet om kandidaten af te wijzen op basis van de gevonden informatie (70% van de respondenten).
Het uitgebreide rapport Online Reputation Matters is hier te lezen:
Bron: Microsoft, December 2009
Pingback:wervingsvisies » Het blog van Wervingsvisie.nl » Gedragscodes? Ga toch weg!