Recruiters zijn net mensen (38): De kruiwagen

Iedereen heeft ze. Iedereen gebruikt ze. De kruiwagen. Als je een baan kunt krijgen door een relatie te gebruiken, zullen weinig mensen dit laten. Vrienden. Collega’s. Buren. Familie. Alles wordt maximaal ingezet. Tenzij er verwachtingen of verplichtingen ontstaan die je niet aan wil gaan. Hoewel menigeen hier te laat achter komt.

Social media en referall recruitment spelen hier dankbaar op in. Invite a friend.  Mail a job. Voorbeelden te over hoe relaties gebruikt kunnen worden als kruiwagen. Genoeg bedrijven zijn hier groot mee geworden. Denk aan verzekeringsmaatschappijen. Multi level marketing bedrijven en meer van deze tijd, word of mouthmarketing. Organisaties die je aansporen mensen die dicht bij je staan te benaderen.

Recruiters maken al tijden maximaal gebruik van kruiwagens. Natuurlijk worden ook jobboards, de bedrijfssite, database en soms gedrukte media ingezet. De kruiwagen blijft hét instrument om succesvol te kunnen zijn als recruiter.

Door de komst van social media is de wijze waarop kruiwagens gevonden en ingezet worden wel veranderd. Old Boys roemen het netwerken. Een vorkje prikken, borrelen  en een dikke sigaar waren hier sleutelwoorden. New Kids gaan voor het snellere internet. Connecties worden sneller gelegd dan Andre Kuipers de ruimte in gaat. Zijn deze relaties echter net zo krachtig als de ouderwetse?

Zeker is dat internet en social media genadeloos hard zijn als de kwaliteit te wensen over laat. Geloofwaardigheid komt nog steeds te voet en gaat per MB/seconde. Ontvriend worden door een collega is niet leuk. Laat staan door een buurman of zus. Geen mens vindt het leuk om social onterft te worden. En recruiters zijn net mensen.

Wim van den Nobelen

Recruiter Strictly People (Management, HR & Finance), Sollicitatiecoach & Nobelist (in al mijn dienstverlening bepaalt de klant zelf de waarde).

Wim van den Nobelen has 145 posts and counting. See all posts by Wim van den Nobelen

2 gedachten over “Recruiters zijn net mensen (38): De kruiwagen

  • 16/01/2013 om 17:11
    Permalink

    beste Wim, complimenten voor de blogs die ik van u heb mogen lezen. Kort, helder en humoristisch. Bij toeval las ik onlangs een artikel over het businessmodel obv Nobelisme. Ik ben ervan overtuigd dat dat model juist voor onze vorm van dienstverlening baanbrekend zou kunnen zijn want we zitten natuurllijk in een omslagperiode. Ik ga u volgen!

  • 17/01/2013 om 16:09
    Permalink

    @Ellen dank, ik word altijd blij van complimenten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.