Recruiters zijn net mensen (66): Wij van Wc-eend adviseren … Wc-eend
Wij van Wc-eend adviseren… is een slagzin gebruikt in reclame-uitingen van het product Wc-eend. De slagzin werd in 1989 bedacht door Bart Kuiper en Hans van Dijk en vervolgens gebruikt in een reclamecampagne: “Wij van Wc-eend adviseren… Wc-eend” (bron: Wikipedia).
Tegenwoordig wordt deze slagzin vooral gebruikt om de betrouwbaarheid van een persoon in twijfel te trekken omdat er sprake is van een belangenverstrengeling. Komt dit ook voor bij recruitment?
Bij het opstellen van een nieuw functieprofiel wordt naar diverse zaken gekeken: Wat zegt het huidige functieprofiel, welke werkzaamheden verrichtte de vertrokken medewerker, welke taken zou de nieuwe medewerker moeten krijgen, kijkend naar de toekomst van de organisatie en de afdeling? Afscheid nemen geeft zo ruimte tot kwaliteitsverbetering.
Naarmate het recruitmentproces langer duurt, komt de nadruk meer op invulling dan op kwaliteit te liggen. De manager heeft te kampen met extra werkdruk. De vertrekkende medewerker is natuurlijk weg voordat er een vervanger is aangesteld. Zo ontstaat er een belangenverstrengeling tussen wat de afdeling nú nodig heeft en waar de afdeling op lange termijn beter van wordt.
Als er veel kandidaten zijn, zoals nu, is de verleiding groot de vertrokken medewerker één op één te vervangen. De alsmaar toenemende druk op de recruiter zorgt ervoor dat niet het opgestelde functieprofiel, maar het cv van de vertrokken medewerker leidend is.
Alles wat nieuw is, schrikt eerst af. Een nieuw profiel, waar toekomstige taken in verwerkt zijn, kost tijd om in te vullen. Belanghebbende willen wel, maar twijfelen. Toenemende werkdruk bij collega’s zorgt voor een verschuiving van de prioriteiten bij de recruiter, van kwaliteit naar snelheid. Collega’s die structureel overwerken raken overbelast. En de recruiter? Die wil helpen.
Het zijn net mensen.
ik zeg, om maar in dierenkreten te blijven; het blijft dus altijd noodzaak om niet als een kip zonder kop te gaan rennen, maar adequaat te anticiperen!! “grondig”onderzoek doen ,net zoals de WC eend zijn werk doet…je krijgt de pot echt niet schoon door er alleen chloor doorheen te spoelen! Het is en blijft hard werken. Total Recruitment Maintenance! Tis dus net als een huisvrouw, poetsen in alle hoeken en gaten! Zo gaat een echte recruiter ook te werk. Zoeken, Contacten, Meeten, en Dealen!
@Minka zo is het, schrobben moeten we!!