Recruitment in de toekomst: kennissen plaatsen bij goede bekenden

Ik ben van mening dat we als Recruiter in de toekomst kandidaten, die onze kennissen zijn, gaan plaatsen bij opdrachtgevers die goede bekenden zijn. Waarom?

Lees mee. Af en toe terugkijken kan helpen om te voorspellen hoe de toekomst er uit zou kunnen zien.

Een persoonlijke Recruitment timeline

Recruitment in de 20e eeuw – kaartenbakken en multomappen

Met nostalgische gevoelens denk ik nog wel eens terug aan mijn eerste baan. Toen ik zo’n 15 jaar geleden in dit mooie vakgebied begon zag Recruitment er in de praktijk heel anders uit.

Mijn gereedschappen in 1998 waren:

  • een ouderwetse telefoon;
  • een muisloze terminal met matrixprinter;
  • een kaartenbak;
  • multomappen gevuld met CV’s;
  • postbakjes met inkomende en uitgaande post;
  • en last but not least….een fax!

Voor mijn selectie bladerde ik door stapels multomappen. Kandidaten stelde ik, keurig met voorblad en begeleidend telefoontje, per fax voor bij de klant.

Mijn kandidaten-database was overzichtelijk maar begrensd. De enige manier waarop nieuwe kandidaten binnenkwamen was als zij zich meldden: via de telefoon, wanneer ze fysiek binnenwandelden of als reactie per post op een vacature in de krant.

Procedures hadden een duidelijke kop en staart en duurden relatief lang. Mensen hadden nog geduld (ik ook ;-) ). De benadering van klanten en kandidaten was voornamelijk zakelijk en formeel.

Recruitment 2000-2010 – e-mail en digitale databases

De eerste 10 jaar van onze huidige eeuw waren de digitale CV-databases Koning. Degenen met toegang tot de beste databases (online en offline) en de beste zoekalgoritmen regeerden. Ondertussen werden we steeds meer geleefd door de telkens toenemende hoeveelheid e-mail. De benadering van kandidaten en klanten werd informeler en de snelheid van de procedure werd belangrijker.

Recruitment 2010-2013 – Social Media

Pakweg de laatste 3 jaar hebben we te maken met de sterke opmars van de Social Media. Met name LinkedIn en Twitter hebben het Recruitment landschap sterk veranderd. Statische databases voldoen niet meer; we hebben een dynamisch, real-time netwerk om ons heen nodig. De formele benadering van kandidaten en klanten maakt definitief plaats voor een informele, laagdrempelige benadering.

Er wordt veel geSMS’t, geDM’d, geTweet, geWhatsapped en geSkyped. Je werkt waar je wil en wanneer je wil. Snelheid in combinatie met duidelijkheid richting opdrachtgever en kandidaat is enorm belangrijk. Ondertussen worden de arbeidsrelaties steeds flexibeler.

De toekomst – kennissen plaatsen bij goede bekenden

Wat gaan we de volgende jaren op Recruitment gebied meemaken? Ik verwacht dat, zowel voor Recruiters als kandidaten, de grens tussen werk en privé verder gaat vervagen. We werken aan ons ‘personal brand’ en onderhouden ons netwerk zeer actief.

Ook de grens tussen werkgever en werknemer gaat verder vervagen. Arbeidsrelaties worden zeer flexibel. Steeds meer mensen werken als ZZP-er.

Onze zakelijke en privé netwerken gaan in elkaar over lopen. We plaatsen kennissen bij goede bekenden.

Daarbij werken we:

  • wanneer het ons uit komt;
  • waar het ons uit komt;
  • voor wie we het willen;
  • omdat we het willen.

In deze telkens veranderende context hebben we gelukkig één duidelijke rots in de branding: de Recruiter zelf. De vereiste basiseigenschappen van de Recruiter blijven namelijk dezelfde: nieuwsgierigheid, ambitie en de wens om mensen te helpen.

En vergeet niet om af en toe eens terug te kijken hoe je ooit begonnen bent…

Raymond te Veldhuis

Blogger, Tech-Nerd en IT Recruiter in één. Ervaring in de arbeidsbemiddeling sinds 1998 en sinds 2000 actief als IT Recruiter. Vooral aan de ‘Bureauzijde’ maar ook enkele jaren aan de ‘Corporate kant’.

Raymond te Veldhuis has 6 posts and counting. See all posts by Raymond te Veldhuis

7 gedachten over “Recruitment in de toekomst: kennissen plaatsen bij goede bekenden

  • 29/07/2013 om 15:55
    Permalink

    Een herkenbaar verhaal Raymond. Ook ik begon in 1990 met mappen, een eenvoudige database, gescheiden kaartenbakjes van klanten en kandidaten, mobiele telefoon ter grootte van een attache-koffer (geen tablet of smartphone) en een enorm goede werksfeer met ondernemende en sympathieke collega’s bij Multec in Utrecht. Time flies.
    De grootste uitdaging voor nu en in de toekomst zit ‘m naar mijn idee vooral in de snelheid van veranderingsbereidheid en veranderingsgezindheid van “de medewerker”, of deze nou recruiter, directeur of ondernemer is. Als een kameleon je aan nieuwe omgevingen en situaties aanpassen. Als we dat voor elkaar krijgen, en zeker op managementniveau, komt er heel wat energie los.

  • 29/07/2013 om 16:11
    Permalink

    Hallo Kees. Eens! Het is een cliché maar waar: ‘verandering als enige constante’. Verandering is de norm dus wees er klaar voor.

  • 29/07/2013 om 22:02
    Permalink

    Personal branding? Vrijkomende energie? En dat het liefste in die 28 tot maximaal 32 uur dat de hoogopgeleide dertiger wil werken, zeker?

  • 30/07/2013 om 12:30
    Permalink

    Dat kan inderdaad een uitdaging zijn. Misschien valt het te combineren met hetgeen ze in die 8-12 ‘vrije’ uren per week willen doen?

  • 01/08/2013 om 09:50
    Permalink

    Goed betoog. Ik merk dat de arbeidsmarkt steeds meer dichtgetimmerd raakt waardoor het moeilijk wordt om nieuwe wegen in te slaan. En dat vind ik eigenlijk niet zo flexibel. Ook: wat doen we met mensen die meer gericht zijn op de inhoud van hun werk dan op netwerken?

  • 02/08/2013 om 09:02
    Permalink

    Zeker in de IT zie je veel dat laatste (focus op inhoud). Al geldt dat natuurlijk niet voor iedereen. Hoe bereik, boei en bind je mensen die op ‘inhoud’ gefocust zijn? Mijn ervaring is: met inhoud!

  • 15/08/2013 om 11:45
    Permalink

    Heel herkenbaar Raymond. Advertenties verkopen om je multo-mappen met cv’s verder te vullen als bureau-recruiter. Ben erg blij met de huidige tijd. Ik ben ervan overtuigd dat we betere matches kunnen maken doordat je meer kandidaten eenvoudiger kunt bereiken. Helaas is het er daardoor voor bureaurecruiters niet lucratiever op geworden….. Gelukkig zijn er nu meer mogelijkheden aan de corporate-kant en biedt de veranderende verhouding in arbeidsrelaties en vast-flex nieuwe kansen voor de moderne recruiter (resourcer??).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.