Ben jij een Recruitment Robot?
Veel banen schijnen in de nabije toekomst te worden overgenomen door robots. Wat betekent dit voor HR en Recruitment? Moeten we in de nabije toekomst een meneer of mevrouw Robot gaan werven? Of wordt ook recruitment in hoge mate gerobotiseerd?
Nieuw is dit niet. In de afgelopen eeuwen zijn veel handmatige werkzaamheden al geautomatiseerd of gerobotiseerd. In het veelvuldig herhalen van standaardhandelingen zijn machines en robots nu eenmaal beter en goedkoper. Langzaam maar zeker gaat dit ondertussen verder en komen ook MBO banen met enig denkwerk en dienstverlening in aanmerking voor robotisering.
Als er inderdaad meer en meer banen zullen verdwijnen, zal de rol van HR en Recruitment deels overgaan naar ICT. Competenties en ervaring worden handelingen en databases. Daarop hoef je niet te selecteren maar te programmeren. Het is jammer voor HR en Recruitment, maar geen functiehuizen, arbobeleid of arbeidsmarktcommunicatie meer voor deze groep functies. Natuurlijk blijven er nog mensen aan het werk. Nog niet alles kan door Robots worden gedaan. En ook robots moeten gemaakt en bestuurd worden. Er blijven mensen nodig die nu eenmaal beter zijn in niet-gestandaardiseerde werkzaamheden dan Robots. Al zal de concurrentie tussen mens en machine steeds groter worden. Weegt de toegevoegde waarde van een mens op tegen de snelheid en precisie van een robot?
Het is in dat licht opvallend dat een hoop recruiters er alles aan lijken te doen om het recruitmentvak klaar te stomen voor Mr. en Mrs. Robot. Er is bij recruitment al een hoge mate van standaardisering in processen en het beheren van contacten en databases laten we steeds meer over aan software. Daar waar juist de mens een belangrijke rol zou moeten spelen, de beoordeling van kandidaten en de uiteindelijke selectie, worden we als recruiters gemakzuchtig.
Hoewel we zeggen dat persoonlijkheid en bedrijfscultuur bepalend zijn voor de juiste match is er nog nauwelijks een recruiter die op zijn persoonlijke oordeel durft af te gaan. Niet alleen de harde functie-eisen maar ook de criteria waarop kandidaten op volgorde van geschiktheid worden gelegd baseren we meestal op de inputlijstjes van de opdrachtgever. Een goede recruiter is zo nu en dan eigenwijs. Durft tegen de stroom in te gaan en vertrouwt op zijn of haar persoonlijk oordeel.
Sommige recruiters voeren hun vak al behoorlijk gerobotiseerd uit en laten de software de drie beste kandidaten uitspugen waarmee dan nog een kort kennismakingsgesprekje wordt gevoerd. Vooral deze groep lijkt mij kandidaat om binnenkort door Recruitment Software buitenspel te worden gezet.Anderen gebruiken e-recruitment als ondersteuning en zoeken juist daarnaast verdieping in het persoonlijk contact. Deze groep kan de toegevoegde waarde van de menselijke recruiter zelfs vergroten.
Recruitment Robots of software zullen mijns inziens deze tweedeling verscherpen en de tijd zal ons leren wat er overblijft van het mooie vak Recruitment.
Gaan de recruitment robots dan mensen selecteren, andere robots selecteren of selecteren de mensen dan de recruitment robots. Interessante gedachte.
Ik zie de robotisering net als paperless. Jaren geleden werd er geroepen dat we naar een papierloze werkomgeving gaan. De grootste verandering door automatisering is dat de postbezorger buitenspel is gezet. Brief werd mail. Zolang recruiters nog brieven en cv’s printen die ze in hun mailbox hebben ontvangen om vervolgens (na een handmatige selectie) naar de dienstdoende manager te brengen… Zo ook met de robotisering..
Een systeem kan je buitengewoon goed helpen om (delen van) het proces te optimaliseren. Verregaande automatisering levert ook het gevaar op dat je talenten gaat missen. Er zijn nou eenmaal goede potentiële medewerkers die minder goed zijn in het schrijven van motivaties en het maken van een nette CV’s en daarmee door die robot, die de beoordeling overneemt van de recruiter op basis van door hem/haar ingestelde criteria(!), buitenspel worden gezet.
Het ondoenlijk is om met iedere sollicitant aan tafel te gaan om het talent te bepalen. Je wilt wel van zoveel mogelijk kandidaten het naadje van de kous weten. Daarom zie een opmars aan online testen om kandidaat-gegevens te verrijken.
Ook worden video-interview-tools als ViewMe steeds vaker ingezet om naast verrijking te zorgen voor die welbekende eerste indruk. Het leuke daarvan is dan wel weer het (weliswaar indirecte) contact tussen recruiter/manager. En gezicht en een stem zorgen voor het gewenste menselijke aspect in dit deel van het proces.
Een stukje robotisering geen probleem zolang de menselijke maat overeind blijft daar waar mogelijk en gewenst!