Boek Recruitmentkengetallen 2013. De benchmark van het recruitmentproces!
Gisteren was de feestelijke lancering van het boek Recruitmentkengetallen 2013 en is het resultaat van grootschalig onderzoek bij 164 bedrijven en non-profitorganisaties die een diepgaand kijkje gaven in hun wereld van werving en selectie. Centrale vraagstelling is welke factoren van invloed zijn op de effectiviteit en efficiency van het recruitmentproces en hoe recruitment modern en effectief kan bijdragen aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen.
Concrete handvatten en benchmarks
Het boek is het vervolg op het succesvolle boek Recruitmentkengetallen 2007 en biedt een schat aan onderzoeksresultaten en concrete handvatten om uw recruitmentproces modern, onderbouwd en effectief in te richten. Met aandacht voor alle nieuwe ontwikkelingen en hoe deze kunnen bijdragen aan het aantrekken van precies dát talent dat de organisatie verder brengt. Het onderzoek biedt waardevolle benchmarks voor vrijwel iedere organisatie.
Strategische benadering van recruitment
De noodzaak of urgentie om proactief te sourcen/searchen werd niet door iedereen ervaren in de zaal vanwege de grote response die post & pray (adverteren) vandaag de dag oplevert. Maar Guido van Elsloo, Manager corporate recruitment Achmea, zij het treffend: searchen is een keuze om de beste kandidaat te vinden i.p.v. de beste sollicitant te selecteren.
Enkele opvallende uitkomsten uit het onderzoek ten opzichte van het onderzoek van 2007:
- De gemiddelde ’cost per hire’ is sinds 2007 met 20% gestegen en nu ligt op € 4.728,-.
- De gemiddelde ‘time to hire’ is nu 59 kalenderdagen
- Een recruiter heeft een gemiddelde workload van 43 vacatures.
- De Candidate Experience krijgt het rapportcijfer 5,4 bij de organisaties die deelnamen aan het onderzoek.
- Succesvolle organisaties hebben een strategische benadering van recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie.
- Organisaties die de sourcing strategisch aanpakken, hebben een 25% lagere cost per hire en de recruiters kunnen 39% meer vacatures handlen.
- Komend jaar verwachten organisaties meer geld uit te gaan geven aan social media/sourcing.
Bekijk hier de presentatie van Geert-Jan Waasdorp:
[slideshare id=24080761&doc=presentatierecruitmentkengetallen2013-130709220749-phpapp02]
Vliegen doe je niet op gevoel
De bijeenkomst werd afgesloten met een ludieke speech van Wim Kooijman, EVP Human Resources & Industrial Relations bij KLM. Hij gaf aan dat een recruiter creatief moet zijn en vooral zijn gezonde verstand moet blijven gebruiken. Als echte KLM-man benadrukte hij het belang van cijfers en data. ‘Want’, alsdus Kooijman, vliegen moet je niet op gevoel doen’. En dat geldt ook voor bevlogen recruiters.
#quote wim kooijman. Iedereen heeft verstand van voetbal..en recruitment. Maak toegevoegde waarde scherp helder. Vooral kwaliteit! #RK2013
— Ton Rodenburg (@tonrodenburg) July 9, 2013
Nu verkrijgbaar
Het boek Recruitmentkengetallen 2013 is nu al een groot succes. Velen van de 170 aanwezigen schaften het boek direct ter plaatse aan. Heb je de bijeenkomst gemist? Geen nood, het boek is vanaf nu verkrijgbaar.
ISBN: 9789081675666
Uitgever: Werf& Media
Auteurs: Hans Hoekstra en Geert-Jan Waasdorp
Redactieraad en expertpanel: Frank Roders, Ardienne Verhoeven, Laurien Roos, Jacco Valkenburg, Walter van Ruijven, Bertrand Prinsen en Sofie Lambooij.
Lees ook “Wel of niet budgetteren van personeelskosten” (te lezen op bladzijde 118 in het boek).
Pingback:Visie: wel of niet budgetteren van personeelskosten • Recruit2 - helpt uw personeelswerving ver vooruit.
Pingback:Visie: verdeling van het recruitmentbudget in de toekomst • Recruit2 - helpt uw personeelswerving ver vooruit.