Vernieuwde NVP Sollicitatiecode 2013
De huidige NVP Sollicitatiecode is geactualiseerd en in overeenstemming gebracht met de moderne HR-praktijk van werving en selectie. De belangrijkste wijzigingen in de vernieuwde NVP Sollicitatiecode zijn:
- Het gebruik van social media in werving- en selectieprocedures hebben een duidelijke plaats gekregen in de normstelling;
- Bewustwording bij kandidaten en wervende organisaties dat wat op internet over een kandidaat of zijn verleden staat niet altijd juist is;
- Aanscherping van de klachtenprocedure, waarbij de mogelijkheid is gecreëerd om naast de reeds bestaande mogelijkheid om aanbevelingen te doen, zo nodig disciplinaire maatregelen te treffen. Dit geldt dan met name voor organisaties die de NVP Sollicitatiecode uitdrukkelijk gebruiken voor hun werving- en selectieprocedures.
Het doel van een NVP Sollicitatiecode is een norm te bieden voor een transparante en eerlijke werving- en selectieprocedure. Het gaat om ‘fair play’ bij de werving van een kandidaat. Zeker in tijden van een slechte arbeidsmarkt, is het van belang dat de sollicitant goed behandeld wordt. Voor organisaties blijft een goede behandeling van kandidaten van groot belang. Immers, de werving- en selectieprocedure is ook het visitekaartje van een organisatie. Een organisatie kan klanten en reputatie verliezen als bekend is dat zij er een slecht werving- en selectiebeleid op na houdt. Dit geldt ook voor werving- en selectiebureaus. Bij interne bemiddeling (al dan niet via mobiliteitscentra) wordt het aanbevolen dat de NVP Sollicitatiecode eveneens wordt gevolgd. Er is dan al een bestaande arbeidsrelatie en de Sollicitatiecode is de werkgever behulpzaam bij de invulling van het goed werkgeverschap (art. 7:611 BW).
De vernieuwde NVP Sollicitatiecode is te downloaden via www.nvp-plaza.nl/sollicitatiecode.
“Werkgevers en recruiters hebben dagelijks te maken met de actualiteit, de NVP sollicitatiecode beschrijft hoe het vroeger was…” Kortom: ergens teleurgesteld in hoeverre de code aansluit bij de dagelijkse praktijk. Ik steek de hand deels maar in eigen boezem, ik zal de volgende marktconsultatie door het NVP actiever aangrijpen om verbetervoorstellen te doen. Mag ik andere vakgenoten hier ook toe oproepen….?
Mag ik een teiltje?
‘Het doel van een NVP Sollicitatiecode is een norm te bieden voor een transparante en eerlijke werving- en selectieprocedure. Het gaat om ‘fair play’ bij de werving van een kandidaat. Zeker in tijden van een slechte arbeidsmarkt, is het van belang dat de sollicitant goed behandeld wordt.’
LOL, als werkzoekende HRM-er met vooral veel recruitment ervaring heb ik altijd al moeite gehad met deze code om de eenvoudige wijze dat deze onwerkbaar is. Nu merk ik zelf sterk hoe futiel deze code is (rationalisering van een dynamisch vak kan niet) aangezien het merendeel van de recruiters/bedrijven waarmee ik contact heb geen eens in staat (a) een fatsoenlijk profiel te maken, (b) een tijdspad aan te geven, (c) inzicht in de procedure te geven en (d), meest gehoorde klacht, niet eens in staat is fatsoenlijk te antwoorden.
Wie kan hier mee werken en los daarvan: welke recruiter c.q. HRM-er heeft überhaupt tijd om hier aandacht aan te besteden?
Hoezo fair play. Hoezo ethiek. Ben afgewezen door een werving en selectiebureau vanwege het feit dat ik werkloos ben. De werkgever heeft de opdracht gegeven alleen kandidaten te willen accepteren die vanuit een “baan” solliciteren.
Pingback:Referenties inwinnen, een wassen neus?