De beste digitale sollicitatie-ervaring 2011? Werkelijk??

Gisteren zijn de genomineerden bekend gemaakt voor de beste digitale sollicitatie-ervaring 2011, georganiseerd door Rectec / Digitaal-Werven. Er zijn dit jaar vijf genomineerden: ASR, Capgemini, Deloitte, Klap assurantiemakelaars en VUmc. Het is het vijfde jaar dat Digitaal-Werven deze award zal uitreiken. Eerdere winnaars waren: Reed Business, Tennet, Tam Tam en Deloitte.

In totaal zijn meer dan 400 websites van bedrijven op meer dan 70 onderdelen beoordeeld. Toegankelijkheid, gebruikersgemak, online sollicitatieproces en innovatie zijn een paar van deze criteria. Op basis van deze beoordeling zijn de allerbeste websites genomineerd voor ‘de beste digitale sollicitatie-ervaring van Nederland‘. Het onderzoek is overigens uitsluitend bedoeld voor wervingssites van bedrijven. Jobboards, websites van uitzendbureaus of werving en selectie bureaus zijn in principe uitgesloten van deelname (uitgezonderd als men voor de eigen organisatie werft).

Ondanks de 70 verschillende criteria waarop de corporate recruitmentsites getest werden, had Bas van de Haterd – de drijvende kracht achter dit initiatief – al aangekondigd niet te gaan testen met mobiele devices zoals iPad/iPhone, Blackberry of Android. Zijn redenen hiervoor? Mobiel is nog veel te divers en mobiel solliciteren gebeurt nauwelijks. Dit zijn argumenten die direct de prullenbak in kunnen. Het eerste argument van het grote aantal platformen (iOS, Android, WP7, OVI etc) is eerder een organisatieprobleem bij het beoordelen van de websites. Met het testen op iOS of Android krijg je al goed inzicht of een bedrijf zich bewust is van deze bezoekers en hier (extra) inspanning voor heeft gedaan om deze te faciliteren. Over de zin en onzin van mobiel solliciteren kun je twisten, wat je in ieder geval zeker weet is dat als het lastig of onmogelijk is het zeker niet gaat gebeuren. Buiten kijf staat ook dat kandidaten zich steeds meer gaan orienteren met behulp van een mobiel device en het gebruik ervan explodeert. Het vergt technisch gezien meestal geen grote inspanning dus – Recruitment Managers van Nederland – maak je website nu eindelijk eens geschikt om mobiel te solliciteren. Het niet testen op toegankelijkheid van de website met een mobiel device kan anno 2011 echt niet meer.

Daarom pak ik de bal op en ga deze vijf genomineerden testen op toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheid om te solliciteren via een iPad. Ook benieuwd hoe deze vijf bedrijven, die blijkbaar flink hebben geinvesteerd in de recruitmentsite, hiermee zijn omgegaan?

Werken bij ASR

De eerste website die getest wordt is WerkenbijASR.nl. En dat begint meteen redelijk goed want op de homepage zijn twee animaties te zien. Men gebruikt hier dus geen Flash. Bewust of onbewust dat weet ik niet maar het is een goede keuze geweest. De site is helaas niet geoptimaliseerd voor mobiele browsers.

Snel door naar de eerste vacature waar de sollicitatieknop prominent boven staat. Prima! Zoals je mag verwachten bij een financiele dienstverlener volgt er eerst een Privacy Statement om vervolgens een scherm te zien met 4 tabs die blijkbaar nodig zijn om het sollicitatieproces af te ronden. Op het eerstvolgende scherm hoef ik alleen verplicht mijn voornaam, achternaam en email in te tikken. Snel door naar tab 2. En hier gaat het mis, ik word nu verwacht een begeleidende brief te versturen maar dat is onmogelijk. Jammer, ik moet de sollicitatie hier annuleren.

Werken bij Capgemini

Deze recruitmentsite ken ik goed want deze gebruik ik als voorbeeld voor bad practice met betrekking tot mobiel recruitment… Een bedrijf dat mobiele software ontwikkelaars zoekt maar waar je niet de mogelijkheid hebt om mobiel te solliciteren. Maar nu loop ik op de zaken vooruit. Laten we beginnen met de homepage van de recruitmentsite te bezoeken. Deze is niet mobiel-vriendelijk en toont de standaard WerkenbijCapgemini.nl site. Een gemiste kans.

Zoeken naar vacatures is mogelijk maar zodra ik een vacature heb geselecteerd en op de solliciteerknop druk is direct duidelijk dat mobiel solliciteren niet gaat lukken. Ik word verwacht 2 bestanden te uploaden maar dat is technisch niet mogelijk. Het idee van een Mobile Enterprise stage moet ik maar uit mijn hoofd zetten.

Werken bij Deloitte

Het derde bedrijf dat op de shortlist staat is de winnaar van vorig jaar; WerkenbijDeloitte.nl. Dit is een bedrijf dat als eerste een iPhone (Job) App lanceerde in Nederland dus mijn verwachtingen zijn hoog gespannen. Het begint direct goed met een mobile-enable website waar ik automatisch naar toe word geleid; m.werkenbijdeloitte.nl. Ok, het herkent niet dat ik met een iPad werk en optimaliseert dat niet voor deze schermresolutie maar het begin is veelbelovend.

Drie opties worden me hier geboden dus laat ik direct naar de Vacatures voor Professionals gaan. Ik kom tenslotte om te zoeken naar vacatures en die zijn er genoeg (295!). Zoeken gaat zonder problemen en ik kan snel door passende vacatures bladeren. Als ik wil solliciteren word ik naar de reguliere website geleid. Daar gaat mijn gebruikservaring. Op de iPad is dit gelukkig nog steeds leesbaar en er hoeft slechts 1 pagina ingevuld te worden met iets te veel verplichte velden. Verplicht zijn ook de CV en motivatiebrief die ik moet uploaden en, het is werkelijk bizar, dat is niet mogelijk! Hoe kan dat nu weer? Wel een m-website maar niet kunnen solliciteren?? Zelfs geen mogelijkheid om met een LinkedIn profiel te solliciteren voor een recruitmentorganisatie dat sociale media al lang heeft omarmd. Heel vreemd. Het is dat ze een dedicated iPhone App hebben waarmee solliciteren mogelijk is…

Werken bij Klap assurantiemakelaar

De WerkenbijKlap.nl is door zijn donkere design slecht leesbaar. De video op de homepage werkt niet op iOS apparaten zoals de iPad.

Meteen door naar de vacatures want daar kom ik voor. Het lijkt er sterk op dat ze maar twee vacatures hebben dus zoeken kan ik achterwege laten. De knoppen die mij naar het sollicitatieproces zijn groot en duidelijk. Dat is fijn op deze website die niet geoptimaliseerd is voor mobiele browsers. Bonuspunten voor het minimaal aantal verplichte velden, het zijn er maar 7, maar ook hier wordt om 2 bestanden gevraagd wat technisch onuitvoerbaar is. Solliciteren is ook hier niet mogelijk. Had je maar geen tablet-PC moeten kopen… Wacht, twilliciteren is mogelijk maar dat zinnetje had ik zelfs na twee keer deze pagina bezocht te hebben niet gelezen. En ik voel er weinig voor om de hele wereld te laten weten dat ik bij hen solliciteer.

Werken  bij VUmc

Tenslotte de WerkenbijVUmc.nl website. Laatste kans om mij een goede digitale sollicitatie-ervaring te bieden. Een website die helaas niet gemaakt is voor mobiele browsers en die wat vreemd gedrag vertoond bij het laden. Niet te snel klikken dus.

De 24 vacatures zijn te doorzoeken met trefwoorden of filters. Fijn ook dat je een stukje vacaturetekst zichtbaar kan maken zodat je net iets meer informatie krijgt in dit overzichtsscherm. Snel door naar solliciteren en, jawel!, hier worden 3 opties gegeven om te solliciteren:

  1. Met een CV als bijlage
  2. Gebruik van social network profiel: LinkedIn of Plaxo
  3. Een Sollicitatieformulier

Optie 1 en 3 zijn niet mogelijk vanwege de technische beperkingen van uploaden maar een LinkedIn profiel heb ik wel! Ik moet wel Tangram Internet Services toegang geven tot dit LinkedIn profiel, het recruitmensysteem is ‘powered by Tangram‘, en dan kan ik mijn sollicitatie afronden. Eindelijk gelukt. Waarmee de winnaar van dit verouderde onderzoek voor mij duidelijk is.

Conclusies

Ik kan maar een conclusie trekken; vier van vijf allerbeste websites hadden niet genomineerd mogen worden door Digitaal-Werven. Ze zijn niet geoptimaliseerd voor tablet PC’s en mobiele devices of ze maken mobiel solliciteren onmogelijk. Ik krijg een flashback van 15 jaar geleden toen er websites werden ingericht en kandidaten per post of fax moesten reageren. In de USA is het overigens niet veel beter. Hier zijn 8 van de 100 websites (92%) van Fortune 100 bedrijven niet geschikt gemaakt voor mobiel internet.

Uit een quickscan onder corporate organisaties blijkt dat er uberhaupt slechts 3 (Nederlandse) corporate organisaties serieuze pogingen ondernemen de werkzoekende doelgroep met een smartphone te bereiken; ConQuaestor, Deloitte en KPMG. Dat is triest en hierdoor lijkt er een kip-en-ei situatie te ontstaan. Natuurlijk zal een App of mobiele site zelden nog het primaire kanaal of het eerste contactmoment zijn. Als je er echter niets aan doet om mobiel solliciteren te faciliteren dan ga je deze nooit krijgen. Zoals bij ASR, Capgemini, Deloitte en Klap.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

14 gedachten over “De beste digitale sollicitatie-ervaring 2011? Werkelijk??

  • 04/10/2011 om 09:04
    Permalink

    kleine verbetering: Capgemini ipv Cap Gemini.

  • 05/10/2011 om 11:59
    Permalink

    Sprekend namens Werken Bij Klap, kan ik niet anders zeggen dan dat het zeker belangrijk is om een goede mobiele ervaring aan te bieden. De huidige website is daar bijna 2 jaar geleden niet flexibel genoeg voor ontworpen.

    Daarom gaan we ook binnenkort aan de slag met het uitvoeren van een goede mobiele ervaring van Werken Bij Klap. Hier denken we al een paar maanden over na. We gaan in ieder geval volgend jaar voor een nominatie “Beste Mobiele Sollicitatie-ervaring”!

    En we vergeten natuurlijk ook de desktop versie niet. Met alle feedback die we krijgen, proberen we iets te doen.

    – En het is “Klap assurantiemakelaars” ipv Assurandeuren 😉

  • 06/10/2011 om 08:58
    Permalink

    Ach Jacco, je bent met een statement dat mijn argumenten de prullenbak in kunnen en zoals altijd geef je daarvoor geen enkele onderbouwing. En dan ook werkelijk geen enkele. Dus ik herhaal mijn vraag van de vorige keer. Vertel me eens, hoeveel sollicitaties heb je al via je apps gehad dit jaar? Nog steeds 0 serieuze? Net als een half jaar geleden?

    Mijn ervaring (en ik bekijk dit met enkele van mijn klanten op regelmatige basis) is dat het mobiele verkeer naar veel sites stijgende is. Men komt vooral om te oriënteren en dus zorg je dat dat deel mogelijk is. Soms richten we daar een aparte website voor in. De enige partij van wie ik weet dat ze veel mobiele sollicitaties ontvangen is van een partij die géén CV’s vraagt (ongeschoolde bijbaantjes). Bij geen enkele partij komt het voor dat men via de mobiel solliciteert. Logisch ook, want dat is gewoon menselijk gezien totaal onpraktisch.

    Gaat het komen? Misschien wel, zeker als apply with Linkedin meer gemeengoed wordt. Is het nu al relevant? Nee, zeker niet. Is het dus iets waar je bedrijven nu op af moet rekenen? Nee, ik leef in het heden en kijk naar het huidige gedrag van sollicitanten.

    Dus laat ik je exact dezelfde vraag nog een keer stellen die je de vorige keer ook weigerde te beantwoorden (en nu vast ook weer). Noem eens een paar bedrijven waar een significant (laten we zeggen 1%) van alle sollicitaties via mobiel binnen komt. Of ga je die vraag nu weer negeren?

  • 06/10/2011 om 09:45
    Permalink

    @Bas Ik geef je hetzelfde antwoord als de vorige keer. Ik heb geen inzicht in wat andere bedrijven doen op dit gebied die er serieus werk van maken. Ik hoop dat je dat begrijpt dat ik geen inzicht heb in deze data. Ik kan je ook niet vertellen welke organisaties een cost-per-hire lager dan 1500 Euro hebben of 10+ procent werven via LinkedIn, om even een paar andere voorbeelden te noemen.

    Ik doe wel een oproep aan deze bedrijven om te reageren op dit artikel. Ze kunnen zichzelf ook nomineren voor ‘Beste Mobiele Sollicitatie-Ervaring‘ van 2011!

  • 06/10/2011 om 10:06
    Permalink

    @Jacco: dank je dat je nu in ieder geval durft te stellen dat er geen enkel bewijs is voor je bovenstaande artikel en je statement dat mijn statement de prullenbak in kan. Respect dat je dat durft toe te geven. Ik weet namelijk van mijn klanten (waar enkele wel een mobiele site hebben voor sollicitaties) dat het zo marginaal is dat het gewoon kostentechnisch niet te verantwoorden is daar meer geld in te stoppen. Dus ja, Digitaal-Werven meer gewoon de beste digitale solliciatie-ervaring, aangezien de kandidaat nog niet vraagt om mobiel.

  • 07/10/2011 om 08:04
    Permalink

    Jacco, ik reageer hier even op je output ten behoeve van werkenbijdeloitte.nl. Zoals je weet werk in nauw overleg met Deloitte vanuit Maximum aan deze recruitmentsite. En inderdaad je hebt gelijk. Het solliciteren via je mobiel is momenteel niet mogelijk. In deze site waar een bouquet aan slimme technieken is geïmplementeerd mag dit niet ontbreken. Het is dus goed nieuws om te kunnen zeggen dat de eerste tests met solliciteren via LinkedIn achter de rug zijn. Ik kan niet spreken over planningen die buiten mijn macht liggen, maar de verwachting is dat dit binnen een week of twee / drie geïmplementeerd is en deze site daarmee weer iets toekomst bestendiger is.

    Over het feit dat mensen zeggen dat er niet via mobiele devices gesolliciteerd wordt of beter gezegd gaat worden, want het gebeurd nu nergens doordat het bijna nergens kan, wil ik ook nog wel wat kwijt. Solliciteren is een actie met hoge betrokkenheid, net als het aanschaffen van een nieuw huis, het heeft namelijk veel consequenties voor iemands toekomst. Daarom verwachten mensen dat dit veelal via de desktop pc zal blijven gebeuren. Maar wat wij de laatste tijd merken is dat solliciteren slechts een procesmatige stap is en dat veel talenten hun lijnen overal uitzetten. Het gesprek of de oriëntatie of het contact met de toekomstige werkgever daarna is pas iets met hoge betrokkenheid. Waarom zou je dan – om in gesprek te komen – niet even een sollicitatie verzenden via een snelle LinkedIn connectie?

    Eigenlijk zijn we in dit vak ook wel een beetje analytics fetisjisten geworden. En daarom roepen veel mensen wellicht dat ze geen budget uit willen geven aan mobiele experiences en sollicitatiemogelijkheden. Maar met alle cijfers die we tegenwoordig hebben over de stijging van mobiel gebruik zouden we toch anders moeten reageren. Want eerlijk is eerlijk, als er via een mobiele sollicitatie mogelijkheid twee talentvolle toppers je organisatie binnenstromen is het de investering al dubbel en dwars waard. Dat is ook statistiek! Maar zeker weten doen we het niet Jacco en Bas, we houden jullie zoals gevraagd in de reacties op de hoogte.

    Schrijf jij ook een blogje op het moment dat het wél in de site zit?

  • 07/10/2011 om 09:44
    Permalink

    Hoi Jacco, leuk onderzoek. Wat me wel opvalt, is dat je zelf in de inleiding aangeeft dat mobiele websites vooral belangrijk zijn in de oriëntatiefase en vervolgens de websites alleen test op de ondersteuning van de daadwerkelijke sollicitatie. Terwijl beide fasen (en een aantal meer) van belang zijn voor de gebruikservaring gedurende het hele proces.

    @Bas: ik begrijp jouw redenering over het ontbreken van substantiële aantallen sollicitaties via mobiele websites, maar ben je niet bang voor het kip-en-het-ei-verhaal? Want zolang bedrijven geen sollicitaties via mobiele devices faciliteren, komen die aantallen ook niet echt los. Juist vanuit de innovatie van het wervingsproces zou het mooi zijn om partijen die daarin wél slagen maken, te belonen.

    Corné beschrijft dat proces mooi. Want net als bijna altijd, gaat het niet om de techniek, maar om de mensen en de organisatie die daarbij moeten veranderen. Organisaties moeten af van volledig gepersonaliseerde motivatiebrieven en cv’s en de eerste fasen van het wervingsproces veel informeler maken.

    Vergelijk het met de huwelijksmarkt. Het huidige proces voelt alsof je een huwelijksaanzoek doet aan een partner die je eigenlijk nog niet heel goed kent. Terwijl je misschien veel liever eerst een paar keer uit eten wilt, een paar keer samen dronken worden, misschien nog wat meer, voordat je je wilt committeren. Noem het ‘job dating’ of hoe je wilt: partijen die mensen toestaan op die manier kennis te komen maken, hebben daar in mijn ogen zelf ook veel baat bij. Want de kennismaking is wederzijds.

    En ja, een huwelijksaanzoek verstuur je niet via sms, Twitter, Hyves of Facebook. Maar iemand vragen voor een eerste date… waarom niet?

  • 07/10/2011 om 09:47
    Permalink

    @Corné Bedankt voor je reactie en inzicht. Het is inderdaad eenvoudig om zwakke argumenten te versterken met statistieken, “Lies, damned lies, and statistics“, maar terecht erken je dat het voor (schaars) talent belangrijk is om laagdrempelig in contact te treden met je organisatie. Dat is de grootste winst van alle technologische vernieuwingen in ons mooie vakgebied vandaag de dag! De ROI komt wel, vroeg of laat. Het is daarom goed te vernemen dat Deloitte/Maximum er hard aan werkt om de (onnodige) drempel voor mobiele sollicitaties weg te halen. Als het lukt om een en ander te realiseren voor 21 oktober, deadline voor ‘Beste Mobiele Sollicitatie-Ervaring‘, dan zit er denk ik wel een mooi blogje in!

  • 07/10/2011 om 09:54
    Permalink

    @Bas Dat solliciteren via mobiel/iPad nog nauwelijks voorkomt wil niet zeggen dat daarom de upload knop het niet hoeft te doen. Volgens mij is de sollicitant koning en moet hij zelf kunnen bepalen hoe hij/zij solliciteert.

    En mocht het lastig zijn om een upload knop mobiel te laten functioneren, stel deze dan niet verplicht op de mobiele versie. In de auto-reply zou dan alsnog gevraagd kunnen worden een CV oid. Lijkt mij een oplossing die binnen een paar uur te realiseren is.

  • 07/10/2011 om 10:16
    Permalink

    @Bram je beschrijft het heel mooi met deze analogie. Helemaal mee eens.

    In mijn onderzoek neem ik zoveel mogelijk gebruiksaspecten mee. Startend op de homepage, de ‘gebruikservaring’ van mobiele bezoekers van de gehele site (de oriëntatiefase) tot de mogelijkheid van een mobiele sollicitatie. Echter, recruitmentsites die sollicitaties met een mobiele browser niet ondersteunen vallen onherroepelijk af voor deze verkiezing.

  • 07/10/2011 om 10:46
    Permalink

    Hi Jacco,
    Dank voor je scherpe blik. We hebben soms extra ogen nodig, omdat ons werkveld wel heel erg groot aan het worden is en prioriteiten op basis van FTE & budget logischerwijs gemaakt moet worden.
    Fijn dus om te weten dat er kritische mensen zijn zoals jij, die ons in staat stellen op basis van de kennis & expertise die jij bezit ons werk naar een nóg hoger niveau te tillen.
    Dank daarvoor & keep up the good work!
    Lennart

  • 10/10/2011 om 12:59
    Permalink

    @Corné: eens dat als het makkelijker gaat via Linkedin er zeker mogelijkheden zullen openen. Ik zie echter niet zoveel mensen met een word document op hun mobiel rondlopen.

    @Bram: Precies, de partijen die daadwerkelijk innovatief zijn. Dus niet de mensen die om hun eigen applicaties te pushen zoals Jacco zeuren over een knop die niet werkt, die niemand toch gebruikt omdat je geen word CV op je mobiel hebt staan. Maar de partijen die b.v. een Linkedin mobiele sollicitatie knop hebben. Als ik dat dit jaar had meegenomen hadden we een 100% score van ‘0’ gehad.

    @Leo: deels eens, het is slordig. Maar is het belangrijk? Denk je dat je met een word document op je mobiele telefoon gaat solliciteren? Ik niet. Bij mijn meest recente project hebben we wel een mobiele template gemaakt, daarbij hebben we o.a. de upload optie verwijderd en enkel een ‘solliciteer per mail’ aangemaakt. Dus moet je je er druk om maken? Nee.

  • 10/10/2011 om 14:44
    Permalink

    @Bas Er zijn genoeg andere manieren om mobiel solliciteren te faciliteren dan het uploaden van een Word-CV zoals je ATS upgraden, via LinkedIn (o.a. Apply button), Twilliciteren of Email (!).

    Het werkelijke probleem is dat vrijwel alle organisaties slechts 1 (verouderde) mogelijkheid bieden om te solliciteren op een functie. Met de resultaten van mijn onderzoek hoop ik te bereiken dat men zich daar bewust van wordt.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.