Effecten van Social Media op recruitment (budget)
Ik heb recent aandacht besteed aan de voordelen van het inzetten van social media voor de werving van personeel. Ik heb toen gefocust op de (financiële) ROI op lange en korte termijn van social media en hierbij aangegeven dat de investering voornamelijk in tijd en aandacht zit.
Interessant om te melden is dat Jason Buss, VP Talent Acquisition & Diversity at Ameriprise Financial, onlangs een presentatie gaf waarin hij zijn ervaringen deelt met de inzet van nieuwe media en kwam tot een reductie van 40% op het recruitment budget:
Met behulp van Web2.0 tools heeft hij de kosten significant naar beneden te brengen terwijl de personeelskosten minimaal stegen dankzij automatisering via o.a. het Jobs2Web platform. Een ander verschil is dat referrals nu niet beperkt zijn tot de eigen medewerkers maar dat iedereen talent kan aandragen.
Volgens recent onderzoek van de Intelligence Group (IG) “is het oriëntatiegedrag sterk veranderd. Ondanks dat er momenteel veel meer oriëntatiekanalen zijn,…, worden er juist minder gebruikt. In 2007 verwachtte een baanzoekende 5,2 bronnen te gebruiken. In 2008 en 2009 was dit respectievelijk 4,5 en 4,1”.
De oorzaken die IG hiervoor aangeeft zijn:
- De kanalen met vacatures en toegevoegde waarde voor baanzoekers blijven beter overeind.
- De trend van gevonden worden in plaats van zelf te zoeken naar een baan is blijvend. De arbeidsmarktactiviteit is nog steeds laag en veel mensen wachten hun kans af.
- Internet geeft het gevoel van transparantie en volledigheid. Hierdoor blijft ‘internet’ in brede zin, mede door de opkomst van search engines en online social media, sterk aan belang winnen ten opzichte van de overige oriëntatiebronnen.
In het boek ‘Recruitment via LinkedIn’ (mei 2008) begin ik met de stelling dat echte talenten gevonden moeten worden en dat adverteren steeds minder effectief is. Nu bijna 2 jaar later, in een totaal andere economische situatie, heeft deze trend zich dus doorgezet. Ik ben benieuwd wanneer organisaties zich gaan realiseren dat een andere werkwijze en het investeren in de capaciteit van hun recruitment afdeling en toprecruiters zich dubbel en dwars terugbetaalt.
Jason Buss heeft zich in zijn presentatie gefocust op een kostenreductie maar ik durf te wedden dat de kwaliteit van de instroom tevens is toegenomen. Wellicht dat hij dit goed bewaarde geheim, de sterke correlatie tussen cost-per-hire en kwaliteit, voor een volgende presentatie bewaart. Want uiteindelijk vind ik het kwaliteitsaspect zwaarder wegen. Ofwel Social Media gebruiken waarvoor het bedoeld is; kennismaken.
Het is van de zotte dat veel bedrijven nog steeds verwachten dat sollicitanten op basis van een advertentie en 1 of 2 kruisverhoren een van de belangrijkste beslissingen in hun leven nemen. Natuurlijk kun je geluk hebben en kan de ideale kandidaat vanzelf voorbij komen en hoef je hem alleen maar in te koppen maar de organisaties die het beste voorbereid zijn zullen het meest beloond worden.
De volledige presentatie van Jason Buss:
[slideshare id=2411300&doc=recruitingwithsocialmedia-091103082031-phpapp02]