Hoe werft de wereld over 10 jaar talent?

Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van vakvereniging Recruiters United verscheen donderdag 3 november een boek waarin tien hot shots uit het vak de toekomst ervan schetsen afgewisseld met de persoonlijke ervaringen van enkele leden van het eerst uur (zie portret hieronder van Jacco Valkenburg).

Het boek kreeg de titel Recruitment in 2020 mee en als ondertitel ‘Hoe werft de wereld over 10 jaar talent?‘. Tien deskundigen, onder wie de Amerikanen John Sullivan en Kevin Wheeler, blikken daarin vooruit op wat er komen gaat. Zo wordt onder meer ingegaan op de snelle veranderingen op de arbeidsmarkt, de flexibilisering en de opkomst van social media, dat het recruitmentlandschap de afgelopen tien jaar al flink heeft veranderd en dat naar verwachting ook de komende tien jaar zal doen. Het boek is hoopvol over het recruitmentvak, nu goede werving en selectie door de schaarste aan talent de komende jaren alleen maar belangrijker wordt.

 Recruitment in 2020 is verkrijgbaar via Recruiters United.

Portret: Jacco Valkenburg

–        Wat deed je in 2001?

In 2001 rondde ik met succes mijn tweede interim recruitmentopdracht af bij Alcatel en begon ik net aan een uitdagend internationaal recruitmentproject bij T-Mobile.

–        Wat doe je in 2011?

Met mijn eigen bureau help ik organisaties nu om hun recruitmentinspanningen te verbeteren. Door voorop te lopen in de ontwikkelingen, en gebruik te maken van de nieuwste methoden en technologieën, halen klanten zo meer uit hun personeelwerving, met minder moeite.

–        Wat doe je in 2021?

Werken aan nog meer uitdagende (internationale) recruitment projecten en doorgaan met mijn missie om het recruitmentvak naar een nog hoger niveau tillen, met behulp van een groter team.

–        Waarom ben je ooit lid geworden van Recruiters United? Wat waren je verwachtingen?

Ik wilde netwerken met collega-recruiters om zo kennis en ervaringen te kunnen delen.

–        Wat is het meest opvallende/leukste dat je in die tijd bij RU hebt meegemaakt?

Het was een hele eer om de eerste editie van het Social Recruiting Event als dagvoorzitter te mogen presenteren. Dat heb ik met veel plezier gedaan.

–        Wat heeft Recruiters United voor jou betekend?

De jaarcongressen waren steevast het hoogtepunt van het jaar. Daar werden veel contacten gelegd en verstevigd voor de toekomst.

–        Wat is voor jezelf je mooiste vakprestatie (en waarom)?

Mijn jarenlange kennis en ervaring met het proactief benaderen van kandidaten via sociale media, en LinkedIn in het bijzonder, heb ik in 2008 beschreven in het boek ‘Recruitment via LinkedIn’. Het is voor vele recruiters en HR Professionals een nieuwe belangrijke manier geworden om de beste kandidaten te werven en het boek is bijna verplichte literatuur geworden.

Om iedereen die actief bezig is met zijn of haar carrière, van pas-afgestudeerden tot ervaren interim managers, te helpen bij het vinden van nieuw werk of freelance opdrachten heb ik in 2009, samen met loopbaanadviseur Aaltje Vincent, ook het boek ‘ Solliciteren via LinkedIn’ geschreven. Het is sinds verschijning het best verkochte sollicitatieboek en staat al tijden in de top 20 van vakliteratuur van Nederland. Ook daar ben ik trots op.

– Hoe zie je de toekomst van recruitment?

De toegevoegde waarde van een goed werving- en selectieproces zal strategisch nog belangrijker worden, doordat het onderscheid word gemaakt door het talent dat aanwezig is, en de directe impact op bedrijfsresultaten duidelijker aangetoond kunnen worden.

Recruitment wordt echter door te veel organisaties nog gezien als een ad-hoc probleem en zijn bijzonder slecht ingericht om echt succesvol te werven en de juiste kandidaten te selecteren. Bijkomend probleem is dat organisaties die voor een strategische en tactisch aanpak kiezen om hun wervingsproblemen op te lossen, het een uitdaging zal blijven om het daadwerkelijk goed in te richten omdat goede recruitment expertise schaars is en blijft.

Organisaties die van recruitment een topprioriteit maken in de toekomst en ook nog eens kennis en ervaring weten op te bouwen, of via interim recruiters of RPO-achtige constructies dit inkopen, zullen vele malen beter kunnen concurreren in de strijd om het beste talent aan te trekken. Dat zullen ze tactisch gezien in de toekomst doen door meer tijd en energie te steken in de proactieve benadering van kandidaten en werving via eigen medewerkers en andere ambassadeurs zoals alumni, klanten, leveranciers, etc. Simpelweg omdat dit aantoonbaar betere resultaten oplevert die bijdragen aan een sterke cultuur en strategische bedrijfsdoelstellingen.

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.