De feiten over mobiel recruitment in Nederland 2013
Afgelopen maanden heeft stichting 123mobile onderzoek gedaan naar de stand van zaken op het gebied van mobiel recruitment onder werkgevers in Nederland. De resultaten van dit onderzoek staan in het whitepaper ‘What is the current state of mobile recruitment’. Dit hebben wij bekeken vanuit twee perspectieven: het werkzoekersperspectief en het werkgeversperspectief.
Na 16:00 uur ontstaat een nieuw recruitment moment
Vanuit het werkzoekersperspectief blijkt mobiel geen hype te zijn want mobiel bezoek op carrièrewebsites groeit aanzienlijk. Sinds 2011 is het mobiele bezoek ieder jaar verdubbeld en anno 2013 is 22% van het totale bezoek een mobiel bezoek. Deze mobiele bezoeker leest informatie over de organisatie en over vacatures, hij solliciteert niet. Waarom niet? Omdat het overgrote deel van de carrièrewebsites dit nog niet faciliteert. Daarnaast zien wij een nieuw recruitmentmoment opkomen. Vanaf vier uur ’s middags stijgt het mobiele bezoek en daalt het desktopbezoek. Voor werkgevers is dit een moment om anders te werven, bijvoorbeeld door gebruik van TV en/of radio te integreren en extra mensen te bereiken.
Steeds meer werkgevers zien nut van mobile recruitment
Vanuit het werkgeversperspectief zien we een positieve attitude ten opzichte van mobiel recruitment. Ruim driekwart van de werkgevers geeft aan dat mobiel een integraal onderdeel van recruitment zou moeten zijn en ruim tweederde denkt dat zijn organisatie binnen drie jaar een mobiele recruitmentstrategie heeft. De praktijk wijst echter uit dat intentie en gedrag niet gelijk is. Op dit moment heeft een kwart van de organisaties een mobiele recruitmentstrategie en slechts iets meer dan 10% heeft grip op het gedrag van de mobiele bezoeker. Deze punten en nog vele andere ten aanzien van mobiel recruitment worden besproken en geanalyseerd in dit whitepaper.
[slideshare id=29278230&doc=presentatie123mobile-131217030642-phpapp01]
Verantwoording
De onderzoekresultaten zijn afkomstig uit een online onderzoek onder 121 HR-professionals en recruiters én additionele analyses van traffic van diverse carrièrewebsites. Het onderzoek is uitgevoerd voor Stichting 123Mobile door Intelligence Group in samenwerking met Maxlead. De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd tijdens 123Mobile, hét vakevenement over mobile en recruitment.
Pingback:Terugblik op mobiel recruitment event 123mobile 2013