NU.nl en GUS over mobile in recruitment
De mobiele telefoon is overal. Toch is mobile recruitment bij de meeste recruiters nog niet top of mind. Kan je in je werving nog om mobile heen? Wat is een effectieve mobiele strategie en voor welke doeleinden kun je die inzetten? Hoe verhoog je de conversie?
We spreken met Brechtje de Leij en Henk Ritmeester; dagvoorzitter en keynote speaker op 123mobile, het vakevenement over mobiel in recruitment dat op vrijdag 13 december 2013 plaatsvindt.
70 procent van de pageviews via mobile
Brechtje de Leij, senior productmanager Mobile bij Sanoma’s nieuwstitels, waaronder NU.nl: ‘Bij ons komt zo’n 70 procent van alle pageviews via mobiele devices, in het weekend zelfs 80 procent. Je zou denken dat bedrijven zich onderhand wel realiseren hoeveel verkeer via mobiele devices gaat, maar het valt me op hoe weinig er een goed antwoord op hebben, ook als het gaat om recruitment. Je hoort vaak: een baan zoek je niet in de trein. Tot op zekere hoogte is dat waar. Maar je speelt er bijvoorbeeld wel een spelletje, of leest er het nieuws. En als een bedrijf in het nieuws is, kijk je toch even op de site. Daar kun je maar beter op voorbereid zijn.
90 procent taken op een ander apparaat voltooid
Op een smartphone ga je niet zo snel naar een jobboard, maar je kunt wel een bedrijf flaggen als interessant en dan ga je ’s avonds achter je pc toch bij ze kijken. Het blijkt dat 90 procent van de mensen een taak start op het ene apparaat en de taak op een ander apparaat voltooit. Mensen hebben tegenwoordig zero tolerance voor verveelmomenten, als je het slim doet, kun je ze op die momenten wel prikkelen, en op een ander moment“pak je ze dan door”. Je zult ook wel moeten. De site gaat niet weg, maar er komen veel meer momenten waarop mensen internetten.
Contextstrategie
Een mobiele strategie is in mijn ogen dan ook vooral een contextstrategie: denk na over hoe je doelgroep zich gedraagt en speel daar op in. Bij NU.nl werkt de sponsored content bijvoorbeeld heel goed op mobiel. Die staat onderaan de pagina, en veel mensen swipen daar meteen heen. Dat doe je op een pc toch niet zo makkelijk. Belangrijke les is: denk niet vanuit je eigen ATS-systeem. Vraag mensen niet op een mobiel een heel formulier in te vullen. Dan prop je de oude wereld in een nieuwe wereld, dat werkt niet. Gebruik liever op je mobiele site maar twee invulvelden, naam en mailadres, en mail dan een sollicitatieformulier. Verlang niet dat de gebruiker zich aanpast aan jou, maar pas je zelf aan de gebruiker aan, dan bereik je het meest.’
Tablet is ’the real deal’
Henk Ritmeester, corporate director social media bij USG People: ‘De smartphone was al de aanzet tot de opkomst van mobiel in recruitment, de tablet is helemaal de real deal. Je ziet het overal: we shoppen ermee online, we snacken het nieuws. En we gebruiken het dus ook om uit te kijken naar een baan. Drie jaar geleden hebben wij ons eigen jobboard geïntroduceerd, GUS.nl. We hebben er gemiddeld zo’n 4.800 vacatures op staan, van alle merken van USG People. De bezoekersaantallen zijn de afgelopen jaren flink gegroeid. Als je maar genoeg vacatures hebt, krijg je ook vanzelf bezoek. En dan krijg je ook ruimte om te experimenteren. Zo hebben we recent de mogelijkheid toegevoegd om eenvoudig mobiel te solliciteren. Daar gaat het heel snel mee. Bij de introductie drie jaar geleden kwam slechts 2 procent van de bezoekers via een mobiel apparaat op de site. Momenteel is dat gestegen naar 18 procent: 11 procent via een tablet, en 7 procent via een smartphone. En we verwachten dat dit nog verder stijgt naar zeker 25 procent.
Conversie vergroten
Mobiel solliciteren heeft in het algemeen een lage conversie, omdat weinig mensen hun cv op hun smartphone hebben. Bij GUS.nl kunnen mensen daarom solliciteren met hun persoonlijk GUS-profiel, hun LinkedIn-profiel, via het klassieke sollicitatieformulier of door de vacature naar een eigen e-mailadres te laten sturen. De geavanceerder gebruiker kan daarnaast een cv uploaden via Dropbox. De vacature verzenden naar je eigen mail is by far het populairst, solliciteren met het LinkedInprofiel groeit snel. Het zal waarschijnlijk niet zo snel gaan als de socialmediagoeroes ons willen doen geloven, maar er komt geleidelijk zeker een omslag. Voor GUS.nl is de volgende uitdaging niet alleen de actieve banenzoeker te bereiken, maar ook de passieve. Wij denken dat goede content daartoe een middel kan zijn. Hoe dat precies eruit gaat zien, denken we op dit moment verder uit.
123 mobile vakevenement
Op vrijdag 13 december vindt de tweede editie plaats van 123mobile, het vakevenement over mobiel in recruitment met sprekers van onder andere LinkedIn, KPN, USG en Bol.com. Tijdens het evenement vindt de presentatie plaats van een nieuw onderzoek naar de mobile candidate journey en wordt de Mobile Recruitment Award 2013 uitgereikt.