Het ideale profiel van een Bureau Recruiter
PRiMAN heeft onderzoek laten doen naar het profiel van de ideale bureau recruiter op basis van de input van 60 recruiters van verschillende organisaties. In dit profiel is in kaart gebracht welke gedragingen het succes bepalen voor de functie van recruiter. De 252 mogelijke gedragsindicatoren zijn terug gebracht tot de kern van de functie, gebruik makend van de TMA methode.
Het succesprofiel telt 4 kerncompetenties, 3 rolcompetenties en 22 gedragsindicatoren van het ideale bureau recruiter profiel. Het profiel kan worden ingezet bij het monitoren van het eigen functioneren en bij het werven en selecteren van collega’s.
4 kerncompetenties van de Bureau Recruiter
1) Commercieel Vermogen: Denken en handelen vanuit kansen in de markt en deze op de juiste
commerciële waarde schatten; Klantgericht handelen en de juiste relaties aangaan.
- Bouwt en onderhoudt actief een divers netwerk
- Inventariseert wensen van een klanten, sollicitanten en opdrachtgevers
- Kent de recruitment markt en de concurrenten en belangrijke andere spelers.
2) Luisteren: Verbale en non-verbale boodschappen op kunnen nemen en begrijpen,
doorvragen bij onduidelijkheden.
- Toont daadwerkelijk interesse
- Laat middels lichaamstaal en oogcontact merken naar de ander te luisteren
- Luistert ’tussen de regels door’
- Luistert naar de inhoud en pikt tevens informatie op uit het non verbale gedrag.
3) Resultaatgerichtheid: Concrete en gerichte acties ondernemen om doelstellingen te behalen
of te overstijgen.
- Stuurt gericht op het behalen van resultaten
- Geeft niet op, zoekt actief naar alternatieven indien geconfronteerd met hindernissen en tegenslagen
- Komt met alternatieven wanneer een bepaalde actie niet tot het beoogde resultaat heeft geleid.
4) Netwerken: Ontwikkelen en verstevigen van relaties, allianties en coalities binnen en buiten
de eigen organisatie en die aanwenden om informatie, medewerking te verkrijgen.
- Bouwt en werkt actief aan (zijn) sociale netwerk
- Brengt mensen met elkaar in contact en stelt hen aan elkaar voor
- Zoekt actief naar contacten die nuttig zijn, ongeacht cultuurverschillen en andere barrières.
3 rolcompetenties van de Bureau Recruiter
5) Sociabiliteit: Zich gemakkelijk onder mensen begeven, op anderen afstappen en zich op
natuurlijke wijze begeven in gezelschap.
- Stapt gemakkelijk en met plezier op mensen af
- Aarzelt niet om anderen te benaderen met vragen of verzoeken
- Maakt gemakkelijk contact met anderen
6) Overtuigingskracht: Anderen voor standpunten en ideeën proberen te winnen en draagvlak
creëren.
- Straalt enthousiasme en flair uit
- Straalt geloof uit in eigen overtuiging
- Creëert draagvlak voor stellingen die moeilijk liggen
7) Assertiviteit: De eigen standpunten op een heldere en duidelijke manier overbrengen zonder
daarmee de relatie met de ander te schade
- Handelt diplomatiek; weet wanneer zich wel of niet duidelijk uit te spreken
- Geeft de eigen belangen weer zonder het organisatiebelang uit het oog te verliezen
- Spreekt zich duidelijk uit en maakt de eigen mening kenbaar
Wat vinden jullie van deze bevindingen? Herkenbaar? Of missen er belangrijke competenties?