Sociaal nieuws uit de doelgroep
Al enige tijd benoem ik in mijn presentaties dat Social News de volgende stap gaat worden in de evolutie van het internet, geinspireerd op een blog van Thomas Baekdal. Met Social News bedoel ik niet platformen zoals Digg en Delicious. Deze websites bestaan al jaren en worden vaak onder deze term geschaard. Nee, met Social News bedoel ik nieuws dat naar je toe komt, in plaats van jij naar het nieuws, dankzij het online netwerk dat je al hebt (en niet apart moet opbouwen zoals bij Digg). Sociaal nieuws is het verkrijgen van nieuws, direct en ongefilterd, van de bron en niet via traditionele media kanalen en journalisten.
We hebben er even op moeten wachten maar sinds kort zijn daar een paar geweldig interessante tools (platformen zijn het niet) voor gekomen die ECHT sociaal nieuws beter dan ooit tevoren zichtbaar maken. Het gaat om de Social News tools:
- The Twitter Times, een real-time gepersonaliseerde dagblad gegenereerd op basis van je Twitter account
- Paper.li; lees Twitter als een dagelijkse krant
- Flipbook, de online al veelbesproken iPad applicatie met persoonlijk Twitter en Facebook nieuws
De basis van dit dagelijks nieuws is Twitter wat maar weer eens het belang van deze microblog site onderstreept als informatiebron, nu en in de toekomst. Alleen Flipbook brengt ook Social News vanuit mijn Facebook netwerk.
Deze tools analyseren de berichtenstroom van de personen die ik volg en tonen de meest relevante en besproken onderwerpen, gesorteerd op populariteit, uit de ruis. Voor Recruiters kunnen deze social news tools meerwaarde bieden doordat men (zeer) actueel nieuws kan volgen die relevant is voor je doelgroep. Doe er je voordeel mee in de proactieve benadering van potentiele kandidaten!
Pingback:Anti-social media meningen « Recruiting Roundtable Nederland