Solliciteren met je LinkedIn profiel in Facebook
Gisteren heb ik tijdens #DWW12 een tweetal workshops gegeven over Facebook, het belangrijkste arbeidsmarktcommunicatie platform . Het was de eerste workshop van dit vakevent dat volledig volgeboekt was dus de interesse was groot bij recruiters en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten.
Mijn eerste boodschap deze middag was dat recruitmentsites in de toekomst niet meer nodig zijn. Het waarom zal ik delen in een volgende blog-posting voor iedereen die er niet bij kon zijn. Ik wil hier alvast enkele best-practices delen van Facebook pagina’s die recruitment of arbeidsmarktcommunicatie-doelstellingen van organisaties uitstekend ondersteunen.
De Werken-Bij Facebookpagina van Qpark bijvoorbeeld waarmee men 80% van alle vacatures voor parkeerbeheerders invult! Bezoek hun Facebookpagina maar eens en kijk hoe zij de interactie opzoeken met hun doelgroep.
Op de website http://www.socialrecruitmentmonitor.nl/ vind je nog meer corporate Werken-Bij Facebook pagina’s gerangschikt op activiteit en engagement. Volgens de initiatiefnemers van deze tool kunnen “Nederlandse werkgevers zelf zien hoe zij het op social media doen ten opzichte van hun concurrenten op de arbeidsmarkt. Voor het eerst kunnen werkgevers nu precies vaststellen hoe hun activiteiten op social media zich verhouden tot andere werkgevers. Ook biedt de monitor een overzicht en vergelijking met andere werkgevers in likes, postings, comments en shares en een aantal andere gewogen variabelen.”
Een ander goed voorbeeld van arbeidsmarktcommunicatie met je doelgroep is de Facebook pagina KPMG Scriptie Coach met 2600 likes. Via deze Facebookpagina worden er scriptie tips, advies, ontspanning en inspiratie gegeven. Het dient ter voorbereiding op scriptiestages bij KPMG.
De laatste best-practice die ik wil delen hier maakt goed gebruik van een Vacature-tab in een Facebookpagina. Dit voorbeeld komt van SRES, een Amsterdams Executive Search bureau en recruitmentsoftware leverancier. Via hun Facebookpagina-tab SRES vacancies kun je zoeken en solliciteren op vacatures. Niet alleen is hun gehele Facebook pagina geoptimaliseerd voor dit platform maar ze bieden sollicitanten ook de mogelijkheid om te solliciteren met een LinkedIn profiel in Facebook. Niet alleen is een recruitmentsite niet meer nodig maar ook een Word-CV niet. Ik vind dat helemaal geweldig!
Zo hoort het.
Tip: op 12 februari 2013 geef ik weer een eendaagse masterclass ‘Recruitment via Facebook‘
Leuke post maar sta me toe kritisch te staan tegenover deze best practices. Hoe ga je nu de efficientië van social media recruitment afmeten aan het aantal likes, talking about this scores, comments, posts and shares?
Dat staat haaks op de bewering dat Qpark 80% van haar vacatures invult via hun facebook page (die paina heeft immers een zeer laag aantal fans en TAT score)
Jochen
@Jochen Terechte opmerking! En ik probeer niet de efficientië van social media recruitment af te meten aan het aantal likes, comments, posts & shares maar SocialRecruitmentMonitor probeert dat te doen. Ik heb hier al eerder een kritisch blog over geschreven; http://www.globalrecruitingroundtable.com/2012/10/17/social-recruitment-monitor/
Pingback:Vacatures adverteren en presenteren op een alternatieve en creatieve manier | Recruiting Roundtable Nederland
Pingback:Waarom recruitmentsites irrelevant worden | Recruiting Roundtable Nederland
Aanvulling: Los van de IPM (op basis waarvan de Socialmedia monitor werkt) is er ook de Conversation Score en de NPM (netto post measurement). staat echter nog in de kinderschoenen. Heb zelf een korte vergelijking gedaan onlangs naar wat de vacaturebanken zelf al doen aan Facebook Recruitment!