Werkgeverslijstjes ongeloofwaardig
Werkzoekenden maken vrijwel geen gebruik van werkgeverslijstjes. Dit blijkt uit onderzoek van het vakblad over arbeidsmarktcommunicatie Werf& in het kader van de nieuwste uitgave waarin employer branding centraal staat. Slechts 1 op de 10 werkzoekenden betrekt de werkgeverslijstjes in hun zoektocht naar een baan.
90% baanzoekers gebruikt werkgeverslijstjes niet
Als het gaat om het gebruik van werkgeverslijstjes in de oriëntatie naar een baan, blijkt dat een op de tien mensen hier gebruik van maakt. Voor werkgevers die hoog scoren is dit mooi meegenomen, maar als je er niet in staat is het geen ramp daar 90% de rankings dus niet gebruikt bij de zoektocht naar een nieuwe baan.
Gebruik in arbeidsmarktcommunicatie ongeloofwaardig
Uit het onderzoek blijkt verder dat drie keer zoveel mensen werkgeverslijstjes ongeloofwaardig vinden dan geloofwaardig wanneer deze door werkgevers worden gebuikt in hun arbeidsmarktcommunicatie. Veel werkgevers gebruiken hun notering in de lijstjes in bijvoorbeeld personeelsadvertenties en op de recruitmentsite, maar slechts 12,3 procent van de Nederlandse beroepsbevolking vindt dit geloofwaardig overkomen. Voor 38,2 procent komt het gebruik van de rankings in uitingen ongeloofwaardig over.
Jongeren zijn hierbij meer geneigd om de werkgeverslijstjes te geloven dan ouderen blijkt uit het onderzoek. Volgens uitgever Martijn Hemminga zijn de resultaten opvallend: ‘Werkgevers investeren veel geld en tijd in de verschillende werkgeverslijstjes die er zijn, terwijl werkzoekenden er niet echt op zitten te wachten. Meedoen met deze werkgeverslijstjes is dan ook met name interessant voor het hebben van ken- en stuurgetallen.’
Employer branding
Het onderzoek is gehouden in het kader van de nieuwe Werf& die deze week verschijnt en in het teken staat van employer branding. In deze Werf& worden 18 werkgeverslijstjes met elkaar vergeleken. Wat wordt er gemeten, wie zitten er achter en hoe groot is de steekproef of het aantal deelnemende organisaties? Verder lees je wat werkgeverslijstjes zinnig of onzinnig maakt en komen 4 werkgevers aan bod die allemaal een sterk merk zijn. Lokaal, regionaal, nationaal én internationaal.
Voor het onderzoek zijn 1.167 respondenten binnen de Nederlandse beroepbevolking ondervraagd als onderdeel van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek van Intelligence Group.