Werving en selectiebureau, partner of vijand?

De blogs en artikelen liegen er niet om. Vandaag weer een pittig artikel in de Volkskrant over spookvacatures en gejatte CV’s. Wat blijkt? Mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan en ook bedrijven hebben vaak grote frustraties over de vaak onpersoonlijke manier van werken van bureaus.

Snel scoren, vanuit vooral eigen belang. Is dat iets van deze tijd? Ik denk het niet, maar het wordt wel uitvergroot door de forse afname van gepubliceerde functies in deze economische tijd. Dan heb ik het vooral over vaste banen.

Over werken bij een Werving en selectiebureau

Zelf werk ik met plezier bij een bureau. Maar gek genoeg voelt het niet als werken als ‘bureau’. En dat is verfrissend voor mijn netwerk van bedrijven en vooral ook voor professionals. Gesprekspartners zijn regelmatig verrast als ik vooral met ze praat over de inhoudelijke aspecten van hun bestaande of gewenste baan en de trends in het vak.

We praten als vakgenoten. Waar ligt iemands uitdaging en wat is zijn of haar visie?
Ik kan me door mijn eigen vakinhoudelijke achtergrond met mijn gesprekspartners identificeren en voor mij is dat een must bij het maken van een opening richting een nieuw project of een baan. Want dat is vanuit mijn rol het mooiste dat er is.

Dit gaat veel verder dan een bestaande vacature matchen op CV. Het gaat om goed verwachtingsmanagement. Naar mijn idee werkt een bureau versterkend en hopelijk ook inspirerend, maar moet je er niet afhankelijk van zijn. Niet als bedrijf en zeker niet als professional.

De meerwaarde van een Werving en selectiebureau

De discussie is scherp. Dat de meerwaarde van ‘het bureau’ verschuift is duidelijk.
Dat is althans mijn visie. Ik zie voor bureaus zeker een meerwaarde in arbeidsmarktcommunicatie en bemiddeling. Als het gaat om het werven van mensen in deze tijd ben ik ervan overtuigd dat je juist in deze periode moet kunnen vertrouwen op adviseurs die een natuurlijke antenne hebben om professionals echt te leren kennen. Om van daaruit te kunnen verbinden. En die daar vooral ook plezier in hebben. Dat geeft meerwaarde. Je mag van een goed werving en selectiebureau verwachten dat men zowel de functie als het specialisme/vakgebied meer dan 100% kent vanuit de inhoud en eigen ervaring. Alleen dan kun je gesprekken voeren die het CV (je arbeidsverleden) ver overstijgen. Waar zie je jezelf en waarom?

Werk is een cruciaal onderdeel van iemands leven en ik neem het heel serieus om op alle fronten te kunnen schakelen als het gaat om inhoudelijke en persoonlijke uitdaging.
Dat vraagt om echte aandacht.

De gewenste rol van een Werving en selectiebureau?

Ongevraagd advies, spookvacatures en CV’s schuiven, dat zal snel verleden tijd zijn. Hoop ik. Maar dat vraagt ook echt iets van bedrijven, van HR adviseurs, recruiters en ook van employer branding adviseurs. Vanuit vertrouwen en samenwerking om overtuigend te kunnen werven, binden en behouden. Wat mij betreft is het de hoogste tijd om stevig verder te praten over de gewenste rol van het bureau. Graag!

Erica van Ommen

Mede-eigenaar women-at-work. Gunt iedereen werkplezier. Spreekt liever over partner-bureaus dan over W&S bureaus.

Erica van Ommen has 6 posts and counting. See all posts by Erica van Ommen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.