Accenture werft 40% van nieuw personeel via Social Media
Volgens John Campagnino, Accenture’s head of global recruiting, zal 40% van het personeel in de volgende jaren via social media worden gerekruteerd. In een artikel van Fortune zegt hij hierover “This is the future of recruiting for our company.”
Hij benadrukt hierbij het belang van een profiel op LinkedIn omdat steeds meer bedrijven langs deze weg actief op zoek gaan nieuw personeel. Gebruikers van de LinkedIn website zijn namelijk in het algemeen personen die al een baan hebben, met ruime werkervaring (15 jaar gemiddeld) en een bovenmodaal inkomen (107.000 US$ pj). Dat maakt LinkedIn erg interessant om nieuw toptalent te vinden. Talent dat eerst moeilijk vindbaar of bereikbaar was. Oracle vond bijvoorbeeld hun nieuwe CFO Jeff Epstein via LinkedIn in 2008.
Bedrijven en organisaties zullen deze professionele online netwerken steeds vaker voor topfuncties en schaars talent inzetten. Dat is een onomkeerbare trend want de voordelen zijn groot (zie boek Recruitment via LinkedIn). Het is dan ook logisch dat vooraanstaande executive search bureaus, zoals Heidrick & Struggles, nerveus worden door deze nieuwe concurrentie. Met name grote organisaties, met recruitment afdelingen, zie je serieuze plannen maken om met eigen executive recruiters en de nieuwe mogelijkheden, zoals LinkedIn, topfuncties in te vullen. Veertig procent lijkt me heel realistisch en haalbaar met de juiste aanpak.
Het volledige artikel is hier te lezen: How LinkedIn will fire up your career