Adviseur, verlengstuk of doorgeefluik geworstel!

Toen ik in 2000 het vak van consultant werving & selectie binnen trad, zag de wereld er nog heel anders uit. Er werd van je verwacht dat je een toegevoegde waarde voor je klant was. Die je overigens eerst moest overtuigen, waarom jij je fee meer dan waard was, want die was namelijk best behoorlijk te noemen. Toen betekende consultant nog zoiets als iemand die organisaties adviseerde over een wenselijk profiel, rekening houdend met heel veel aspecten zoals de strategische organisatie doelstellingen, signalen/veranderingen in de organisatie, markt of economie die van invloed konden zijn, technologische ontwikkelingen, trends, team samenstellingen, team doelstellingen, doorstroom, uitstroom, contractvorm, arbeidsrechtelijk, etc. Dat konden best hele pittige gesprekken zijn. Feitelijk was je toen, zoals dat nu genoemd wordt, een HR business partner. Er werd van je verwacht als consultant dat je kon adviseren over en sparren met hiring managers, de DGA of directies algemeen en de HR manager/directeur.
Als je niet de indruk wist te wekken dat je verstand van zaken had, volledig op de hoogte was van alles wat met P&O te maken had en van toegevoegde waarde, dan stond je heel snel weer bij de uitgang met het vriendelijk verzoek ook niet meer te bellen of langs te komen. Het was toen nog een gerespecteerd vak.

Destijds stelde jij als consultant het profiel op en indien nodig de arbeidsmarktcommunicatie, want jij was degene met verstand van zaken, daarvoor werd je tenslotte ingehuurd en daar werd ook fors voor betaald. Dus begon je met je eigen database en je schakelde je netwerk in. Indien je niet uit deze twee bestanden goede profielen kon vinden (wat niet veel voorkwam), dan zette je de functie uit met een met zorg en op maat gemaakt profiel. Daardoor kwam je weer in contact met interessante mensen. Niet iedereen was een interessante kandidaat, maar kon wel degelijk interessant voor je netwerk zijn…. Of je volgende opdracht. Ze waren jouw kapitaal en verdienmodel. Het waren ook geen Facebook vrienden of Tweetfeeds, laat staan dat je gelinked was. Je dronk gewoon samen een kop koffie en je onderhield regelmatig telefonisch contact.

Tegenwoordig ligt dat toch anders. De jeu is er af. Veel bureaus, met name de grote en de grote uitzenders zijn niet meer dan een verlengstuk van recruitment afdelingen verworden en dienen veelal geen ander doel dan doorgeefluik.
Ze doen precies wat er gevraagd wordt, hanteren dezelfde werkmethodiek als de recruitment afdelingen zelf. Lees ook vooral de blog van mijn collega blogger Alex de Klerk over “Wat recruiters van beregoeie vissers kunnen leren!” Als ze tegenwoordig kritische vragen stellen over het profiel, wordt hen beleefd doch dringend verzocht vooral niet meer te WhatsAppen en vooral geen uitnodiging tot linken te sturen. Iedere vorm van communicatie wordt eenvoudigweg genegeerd.
Veel van de consultants van deze bureaus hebben nooit een kandidaat gezien en amper telefonisch gesproken. Laat staan dat ze weten wie de hiring manager is of erger nog, enig inzicht hebben in de organisatie voor wie ze werken, want ze worden door recruitment of procurement ingehuurd. Veelal tegen veel te lage prijzen.
Wat op z’n minst vreemd is, gezien de frustratie en wensenlijst van de managers en management (lees ook frustratie of eigen incompetentie geworstel)

Je kan je ondertussen toch afvragen wat de toegevoegde waarde is van menig bureau en de toegevoegde waarde van de recruiter (of procurement manager) die ze inhuurt…..

Met dank aan Jorien voor de inspiratie bij het schrijven van deze blog!

Caroline Smid

Human Capital expert (strategisch recruitment management, communicatie, advies). Als 45 jarige X generatie, zweef ik tussen senior jongere en junior oudere. "De mens is altijd bepalend in ieder proces, in iedere organisatie", daar dien je dus zorgvuldig en met respect mee om te gaan".

Caroline Smid has 19 posts and counting. See all posts by Caroline Smid

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.