Gedrag van werkzoekers en de beste periodes voor werving
In mijn vorige artikel over het verbeteren van de carrièresite plaatste ik een opmerking over de jaarlijks terugkerende en meest actieve periode op de arbeidsmarkt; augustus en september. Dit is een van de belangrijkste periodes dat de werkzame beroepsbevolking overweegt om van baan te wisselen, actiever wordt op de arbeidsmarkt en gevoeliger is voor interessante aanbiedingen. Typische momenten zijn na een vakantieperiode, nieuwjaarsdag of de verjaardag omdat veel mensen dan nadenken en terugkijken op afgelopen jaar. En vervolgens tot de conclusie dat het een goed moment is om eens verder te kijken naar interessante carrière mogelijkheden…
Elke ervaren Recruiter en P&O’er zal dit beeld herkennen, ondersteund door personeelsgegevens (in-/uitstroom) en sollicitatie statistieken uit een eHRM of Applicant Tracking Systeem. Let op: bepaalde doelgroepen zoals studenten of seizoenwerkers hebben een andere cyclus dus het is belangrijk hiervan op de hoogte te zijn en dit te meten. Organisaties kunnen met deze kennis hun voordeel doen m.b.t. arbeidsmarktcommunicatie campagnes en mediaplanning.
Dankzij Google Insights for Search kunnen we deze trends ook fraai in beeld brengen. In onderstaand voorbeeld heb ik de periode januari t/m december 2008 genomen met als basis de zoekwoorden “vacature” en “vacatures”:
De vakantieperiodes zijn in dit trendrapport duidelijk zichtbaar met dipjes in de internetactiviteiten die tot wel 25-40% lager dan de weken ervoor. Begin augustus is ook al het moment om jezelf als organisatie actiever te profileren. Een meerjarig beeld laat, zoals verwacht, een consistent beeld zijn:
Een ander middel om het zoekgedrag van internetgebruikers in beeld te brengen is de Google Trend Barometer. Deze tool is ontwikkeld om inzicht te geven in het actuele zoekgedrag in Nederland op basis van gegevens in Google Insights for Search. De trendlijnen zijn opgebouwd uit zoekwoorden die ingetypt worden in Google.nl. Per trendlijn heeft Google duizenden zoekwoorden geanalyseerd en een lijst samengesteld met ‘positieve zoekwoorden’ en ‘negatieve zoekwoorden’. Het zoekvolume van de positieve zoekwoorden minus het zoekvolume van de negatieve zoekwoorden vormt de trendlijn.
Voor de werk/banen index zijn onder andere de volgende ‘positieve’ en ‘negatieve’ zoekwoorden van toepassing:
Werk/banen-index (positief): optieregeling, auto van de zaak, salarisonderhandeling, salarisverhoging, zakelijk bellen, werkmobiel, laptop werk, headhunters, secundaire arbeidsvoorwaarden, salarisvergelijking, leaseauto, goede baan, bruto netto berekenen, headhunter, recruitmentbureau, expat
Werk/banen-index (negatief): uitkering aanvragen, arbeidsrecht advocaat, arbeidsbureau, werkeloosheidswet, bijstand, ontslagbrief, vakantiegeld berekenen, gedwongen ontslag, ontslagen, werkloosheid, tweede baan, tijdelijk werk, werkloos, werkeloos, ontslag, boventallig
Met behulp van de Google Barometer worden de relatieve verschillen tussen de ‘positieve’ en ‘negatieve’ werk/banen indicatoren duidelijk zichtbaar:
Opvallend aan deze laatste grafiek is de bovengemiddeld hoge piek in zoekopdrachten naar vacatures vanaf eind juni 2009. Het was al voorspeld dat vanaf zomer 2009 er een tsunami van werklozen op de arbeidsmarkt komt en dat lijkt nu door Google te worden bevestigd.