Guerilla recruitment marketing campagnes in Nederland
In het boek Guerrilla Marketing gaat Cor Hospes op zoek gaat naar de definitie hiervan. Ofwel de do’s en don’ts van buzz, virale, ambush, stealth, grassroots en mond-tot-mondreclame. Hij komt tot de volgende conclusie:
Guerrillamarketing is een strategisch doordachte overval via een onconventioneel medium, die op een onvoorspelbaar moment, op een originele relevante manier en op het juiste moment bij de juiste doelgroep sympathie en een onvergetelijk wow-effect opwekt voor een merk, mening dienst of product.
Wat je vaak ziet is dat minimale middelen tijdelijk worden gebruikt om een groot impact te krijgen. Maar een klein budget is geen criterium. De belangrijkste conclusie staat aan het begin van het boek;
Het kan zo simpel zijn, als je maar weet wat de klant wil en wat de mensen aanspreekt.
Het boek is dan ook een pleidooi voor succesvolle marketing wanneer je inspeelt op de individuele wensen van de klant.
Helaas ontbreekt aan de eerste versie van het boek een of meer casussen m.b.t. recruitment. Het leek mij aardig om aan dat gemis iets te doen. Ik ben daarom op zoek gegaan naar recruitment guerrilla casussen in Nederland en kom tot het volgende korte lijstje:
Overzicht guerrilla recruitment campagnes in Nederland
Organisatie: Abeln
Jaar: 2008 September
Functie(s): Advocaat-stagiaires
Campagne: Reclamebord, tegenactie van advocatenkantoor
Organisatie: Euro RSCG
Jaar: 2008
Functie(s): Account Manager, Strategist, DTP-artist
Campagne: Abri poster bij een tramhalte in Amsterdam, vlakbij 4 van de grootste reclamekantoren
Organisatie: Berk accountants
Jaar: 2007 Mei
Functie(s): Accountants
Campagne: Maak de balans op, videowalls voor kantoren big four
Organisatie: Ordina
Jaar: 2007
Functie(s): Senior SAP project managers
Campagne: Auto met Ordina logo (Mini) een week lang voor het huis, gevolgd door billboard met tekst dat Ordina op zoek was naar SAP-professionals
Organisatie: ABAB
Jaar: 2007 Mei
Functie(s): Accountants
Campagne: Enorme taarten met ABAB logo naar medewerkers van Ernst & Young
Organisatie: TBWA/NEBOKO
Jaar: 2006 Maart
Functie(s): Account Managers
Campagne: Quit And Join Us, glazenwassers actie
Het is helaas een kort lijstje geworden maar advertenties en (virale) campagnes vallen niet onder de definitie van Guerillamarketing en zijn dus bewust weggelaten.
Ken jij meer voorbeelden van guerilla recruitment acties? Laat hier onder weten in de reacties! Ik ben benieuwd.
Ik vind deze zelf erg leuk:
Monteurs werven
Martin Schilder is een autodealer. En hij zoekt monteurs. Hij liet twee jonge vrouwen garages in Nederland bezoeken met het verhaal dat er ‘iets’ rammelde. Natuurlijk was iedere monteur bereid even te kijken. Auto op de brug. En daar staat dan op een bord onder de auto de tekst: “Gezocht: monteurs. Kijk op martinschilder.nl. Met een verborgen camera is er ook nog een filmpje van gemaakt dat op Youtube is gezet en al bijna 11.000 keer bekeken.
http://www.youtube.com/watch?v=udymr_gd7ow
Deze is ook erg leuk bedacht door een groep Rotterdamse studenten van de Hogeschool Rotterdam.
Voor een junioronderneming verkochten zij een presentatietool. Dit was een afstandbediening voor powerpoint in een hoesje.
Om aandacht onder studenten te krijgen hebben zij etiketten laten drukken met de tekst: GEEN MUIS MEER NODIG, KIJK OP CLICK-COMPANY.NL
Deze etiketten hebben zij onder alle optische computermuizen geplakt. Door het etiket werkte deze muizen niet meer en moest elke gebruiker de onderkant van de muis bekijken en het etiket verwijderen.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=9aZPqAub_As&hl=nl&fs=1&]