Van Recruitment 1.0 naar Recruitment 2.0 in 6 stappen
Ok, je hebt iets gehoord over Social Recruiting 2.0 en misschien zelfs mensen horen praten over Recruitment 3.0? Maar je bent nog steeds reclame voor je banen aan het maken in de dagbladen (Recruitment 1.0)? En je bent benieuwd hoe de sprong te maken naar Recruitment 2.0?
Het is makkelijker dan je denkt. Bij deze een beknopte praktische handleiding die we beginnen met een boodschappenlijstje. De ingrediënten zijn:
- Geregistreerde domeinnaam, bij voorkeur gericht op de belangrijkste doelgroep
- WordPress CMS
- Een geweldig verhaal om aan de doelgroep te vertellen
- WordPress (Social) plugins
- QR code generator of Augmented Reality marker
- Een advertentie of brochure (ik maak geen grapje, blijf lezen!)
Aanbevolen extra’s:
- Digitale foto- en / of videocamera
- YouTube-account op naam van het bedrijf
- Google Analytics-account en de code. Eventueel een WordPress plugin om bezoekgedrag te meten.
Alles klaar? Laten we beginnen.
STAP 1: Registreer een domein om de nieuwe website te beheren
Je kunt proberen om de bestaande website meer ‘socialer’ te maken d.m.v. enkele widgets toe te voegen, maar soms is het eenvoudiger om vanaf nul te beginnen met het extra voordeel om de marketing van de vacature of employer branding campagne beter op de doelgroep af te stemmen.
Registreer een domein dat kort of gemakkelijk te onthouden is, zoals www.WerkenbijBEDRIJF.com. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een domein dat mensen nieuwsgierig maakt en slim gebruik maakt van de (arbeidsmarktcommunicatie) slogan, bijvoorbeeld www.LetsTalkAboutYourFuture.com. Wees hierin creatief!
STAP 2: Downloaden en installeren WordPress CMS
Het bouwen van een nieuwe website gebeurt in een Content Management Systeem (CMS). Er zijn veel mogelijkheden hiervoor, maar WordPress, een blogging platform, biedt een van de beste gratis oplossingen en is ‘web 2.0 ready’. Het kiezen van WordPress als CMS heeft vele voordelen:
- Open Source software met vele beschikbare plugins
- Blog met optie tot reageren (en moderatie)
- Evenementen kalender
- Persoonlijke profiel pagina’s voor werknemers en / of bloggers
- Makkelijk gebruik van sociale netwerken om banen te communiceren
- Herkenning waar bezoekers vandaan komen en ze begroeten met een persoonlijke boodschap
STAP 3: Vertel een geweldig verhaal
Je bent nu klaar om de website met tekst en afbeeldingen te vullen. Indien je personen wilt enthousiasmeren voor je bedrijf of vacatures dien je een geweldig verhaal aan de doelgroep te vertellen. Het slechte nieuws is dat dit betekent dat je de Functie Omschrijving dient te herschrijven. Het goede nieuws is dat dit een impuls zal geven aan het werkgeversmerk met een boven-gemiddelde succespercentage in de aanmelding van gekwalificeerde kandidaten.
Probeer inmenging van de communicatie-afdeling te voorkomen. Het zal je project met weken, misschien zelfs maanden, vertragen indien deze afdeling nog leeft in het Web 1.0 tijdperk en de kosten zullen (tientallen) duizenden euro’s extra bedragen om de website volgens de corporate richtlijnen te maken. En je zult eindigen met een middelmatige inhoud en een zeer, uhm, corporate look en feel. Je wilt niet dat dat gebeurt.
Tip: Hier vind je een aantal fraaie en minimale WordPress thema’s om snel een nieuwe website te ontwerpen.
Extra stappen: Voeg multimedia en web-analytics toe aan de website
Voeg video toe aan de website. Alles wat je nodig hebt is een YouTube-account en een digitale videocamera, of gebruik je telefoon met ingebouwde camera, om een video van de werkplek te registreren en deze toe te voegen aan de op twee na meest bezochte website in de wereld. Het integreren van een YouTube-video in WordPress is net zo makkelijk als het toevoegen van de video-URL in een post of pagina.
STAP 4: Maak het sociaal
Op de bestaande corporate website is vrijwel zeker niet een gemakkelijke manier aanwezig om, openbaar op een webpagina, commentaar achter te laten of deze te delen met anderen. Geen zorgen, daarom hebben we gekozen voor WordPress. Je kunt een paar WordPress plugins installeren waarmee bezoekers gemakkelijk webpagina’s kunnen beoordelen of verspreiden. Zoek naar plugins zoals SexyBookmarks, Twittercounter en Facebook Like. De plugin WPtouch iPhone maakt de website geschikt voor Apple iPhone en andere touch-smartphones.
STAP 5: Maak een QR-code of Augmented Reality marker
Gefeliciteerd, na het voltooien van stap 4 ben je beland in het Recruitment 2.0 tijdperk! Bezoekers hebben nu de mogelijkheid om gemakkelijker te communiceren met recruiters en kunnen een ambassadeur worden van het bedrijf door webpagina’s te delen of te waarderen. Maar laten we nog een extra stap zetten door het toevoegen van Augmented Reality of QR marker op drukwerk reclame en je zo verder te onderscheiden van de concurrentie.
Met Augmented Reality kun je helemaal wild gaan en heel creatief zijn. Maar ik beloofde 6 eenvoudige stappen, en voor dat doel gaan we gebruik maken van een QR-code, een tweedimensionale barcode, die het mogelijk maakt voor bezoekers snel op de nieuwe website te landen. Gebruikers met een cameratelefoon en een QR-reader applicatie kunnen de QR-code scannen waardoor de webpagina opent in de browser van de telefoon. Gewoon een bezoek brengen aan een website zoals qrcodetotaal.nl/maken, voeg de website URL toe en je hebt een QR marker.
STAP 6: Upgrade de print advertenties
Voeg vanaf nu altijd de QR-code toe aan drukwerk dat wil zeggen vacatures in kranten, brochures en je visitekaartje. Klaar, welkom in het Recruitment 2.0 tijdperk!
Kosten? Vanaf 10 euro per maand voor het hosten van de website, kosten van de print advertentie niet meegerekend. Alles wat er nodig is een paar dagen werk aan de site … plus nog een paar dagen wachten totdat de gedrukte advertentie of brochure klaar is 😉
Pingback:Lancering van de eerste HTML5 recruitment website ter wereld • Recruit2 - helpt uw personeelwerving ver vooruit.
@jaccov waar is de Smiley?
Dit is toch een benedenmaats artikel? Aangezien sommigen je adviezen wel behoorlijk serieus nemen…
met een (nieuw?!) domeintje, wordpress-blogje en QR code ben je ineens Recruitment 2.0, en klaar voor de toekomst?!
Ik hoop dat dit een grapje is, en dat de clue snel komt.
@Patrick ach, ik ken organisaties die met een inrichting van een Hyves, LinkedIn en Facebook pagina plus een verwijzing vanuit hun website zichzelf heel erg Recruitment 2.0 vinden.
Ik wil met dit artikel laten zien dat, vanuit een technisch (!) oogpunt, het allemaal niet zo ingewikkeld is. Een klein werving- en selectiebureau kan met een dergelijke website zich nog sterk onderscheiden van de concurrentie. Maar ik kan me voorstellen vanuit jouw rol, en het type organisate waar je werkt, dit anders ziet 😉