Micro-cv: je cv in 140 tekens
Chinezen schrijven steeds vaker een micro-cv, die ze plaatsen op weibo.com, een soort Twitter, in de hoop een baan te vinden. In 140 tekens proberen de jongeren uit te leggen waarom juist zij aangenomen moeten worden. Weibo telde vrijdag al 17.000 micro-cv’s.
Dat aantal is momenteel hoog omdat Chinezen die bijna klaar zijn met hun opleiding alvast een kansje wagen op de arbeidsmarkt. Naast studenten plaatsen ook andere werklozen hun ultrakorte cv’s op de microblogs. 140 miljoen mensen hebben een profiel op Weibo, het meest populaire microblogging website van China. De eigenaar van de site, de Chinese mediagigant Sina, verwacht eind dit jaar 200 miljoen gebruikers (Weibo groeit met 10M gebruikers per maand).
Chinese bedrijven kijken ook steeds vaker op microblogs en netwerksites om zo de perfecte werknemer te kunnen vinden. Recruiters stellen met de helft van de moeite, twee keer zoveel kandidaten te vinden. In maart introduceerde Sina Weibo ook een nieuwe vorm van online werving; micro-recruiting.
Door gebruik van tags zoals “微 简历” (micro-CV) en “微 招聘” (micro-recruiting), moeten de gebruikers zich voorstellen in 140 karakters aan potentiële werkgevers. Werkzoekenden worden zo aangemoedigd om zo creatief mogelijk te zijn om ten volle gebruik te maken van 140 karakters. Naast werk gerelateerde referenties, het aantal volgelingen op Sina Weibo worden ook het aantal retweets in overweging genomen door werkgevers.
(ANP/Jacco Valkenburg)
In het Chinees is dat nog makkelijker dan in het Nederlands, elk teken is een heel woord of een deel van een woord. Dan kan je veel meer informatie kwijt.
Pingback:Vacatures adverteren en presenteren op een alternatieve en creatieve manier | Recruiting Roundtable Nederland