De toekomst van CV’s

Tegenwoordig hebben veel Nederlanders wel een online profiel op sociale netwerken zoals Hyves (6M+), LinkedIn (700K+), Facebook, MySpace of Plaxo. Volgens onderzoek van IG zelfs meer dan 44% van de Nederlandse beroepsbevolking! Daarin zijn we als land vrij uniek wat mogelijk te maken heeft met onze cultuur van openheid, innovatie en informele directe communicatie.

Vergelijk dat bijvoorbeeld maar eens met onze telefooncultuur. Wij nemen de telefoon op door onze naam te zeggen. In andere, veel zuidelijke, landen zeggen inwoners bij het opnemen hun naam niet (wel ‘hallo’ of ‘ja’) en daar zie je ook een stuk lagere acceptatie van online sociale netwerken.

Voor diegene die vinden dat deze tools te veel technische beperkingen hebben om ECHT creatief te zijn, zie je af en toe wel eens alternatieve presentaties zoals Powerpoint of video CV’s zoals op Youtube.

Of bouwen een eigen website. Hier zijn fraaie voorbeelden van zoals www.merkme.nl.

En experts maken werk van personal branding door een eigen blog te beginnen. Echt nieuw is dit allemaal niet. De eerste creatieve uitingen van banenzoekers gingen 10 jaar geleden al virtueel rond. Wie herinnert zich bijvoorbeeld nog de website van de rappende franse software engineer? Wow, wat een manier om je programmeer kennis onder de aandacht te brengen was dat. Zijn CV had een enorm viraal effect en ik meen dat hij snel door Microsoft is gecontracteerd.

Sommigen, zoals marketing-guru Seth Godin, gaan nog een stap verder en willen zelfs geen standaard CVs meer ontvangen. Hij redeneert dat als je bijzonder bent geen CV nodig hebt. De beste talenten herken je aan een bijzonder project, goede reputatie of een opvallend inhoudelijk blog. Een CV is volgens Seth slechts een verzameling feiten en geeft iemand een excuus om iemand af te wijzen. En toegegeven, hier zit wel een kern van waarheid in. CV’s bevatten geen briljante ideeën en in een snel veranderende wereld is werkervaring of een afgeronde opleiding niet het belangrijkste. Het innovatieve toptalent dat je zoekt heeft mogelijk een boek geschreven, een eigen onderneming begonnen, een verkiezing/wedstrijd gewonnen of onderscheid zich op een andere manier.

Enkele organisaties zijn al begonnen met het registreren van dynamische profielen (zoals LinkedIn public profile) in het online sollicitatie formulier. Ook Intermediair maakt het gebruikers al makkelijk om hun LinkedIn profiel te laden bij inschrijving. Want waarom zou je nog statische CV’s in een database willen vastleggen als de dynamische profielen online beschikbaar zijn en veel actuele extra informatie bevatten?

© 2008 Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.