Miscommunicatie tussen recruiters en studenten?
In de zomer van 2012 heeft een team van 4 studenten verbonden aan de Hogeschool Rotterdam een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Direct Students mede mogelijk gemaakt door Syntens.
De studenten kwamen met de probleemstelling dat het lastig is voor veel studenten om een baan op niveau te vinden. Stefan van Eerde, oprichter van Direct Students, kwam met het tegengeluid dat veel recruiters juist problemen ervaren met het vinden en bereiken van de juiste talentvolle studenten.
Er lijkt dus sprake te zijn van een mismatch tussen recruiters op zoek naar talent en studenten (waaronder veel getalenteerde studenten) die geen recruiters in hun eigen netwerk hebben of andere relevante contacten (of de perceptie hebben dit niet te hebben).
Om zowel het studentenperspectief en het recruitersperspectief helder te krijgen zijn beide doelgroepen geënquêteerd. Hieronder de belangrijkste resultaten van deze enquêtes.
Studenten enquête
1646 met name HBO studenten hebben de enquête ingevuld, het merendeel tussen de 19 en 22 jaar.
Oriënteren
Studenten die zich oriënteren op de arbeidsmarkt en nog niet precies weten wat ze willen vertonen een ander gedrag dan studenten die al bezig zijn met solliciteren. Het merendeel van de studenten in deze fase kijken naar vacatures op internet (45,33%) en via jobboards (41%). Opvallend gevolgd door advertenties in de krant (37,6%) en referrals (35,13%). Alle andere kanalen scoorden aanzienlijk lager.
Op zoek of niet op zoek?
984 studenten op zoek naar een baan (59,74%), 369 nog twijfelende studenten (22,4%) en 118 studenten die liever eerst een stage vinden (7,15%) werden gevraagd op welke manier zij willen solliciteren bij een werkgever. Valt je op dat het merendeel direct op zoek is naar een baan en niet naar een stage? Een advies waarop recruiters hun communicatie kunnen afstemmen als zij hbo studenten willen verleiden.
Solliciteren
1207 van de 1486 studenten (82,22%) die deze vraag invulden geven de voorkeur voor vacaturesites, boven het eigen netwerk (64,58%) of CV databanken (48,57%). Betekend dit dat het eigen netwerk van de meeste hbo studenten niet toereikend is? Of kiezen ze liever voor een veiligere anoniemere aanpak dan via-via mensen ‘lastig te vallen’ met het vragen naar werk of stage? Interessante vragen. Alle social media kanalen scoren erg laag vergeleken met de drie genoemde kanalen. Hieruit kan op dit moment worden afgeleid dat studenten solliciteren via social media nog niet zien als het ideale kanaal om te solliciteren.
Contact leggen met recruiters
Een bijbaantje (62,01%), Direct emailing (58,07%) en stage (57,25%) worden gezien als de ideale manier om in contact te komen met een werkgever. Met 26% komt het bezoeken van een carrièrebeurs onder een post mailing (28,11%) en inschrijving bij een jobboard (40,98%) uit. Ook de bedrijvendagen op hogescholen of universiteiten (24,71%) scoort niet erg hoog. Social netwerksites scoren nog slechter, waarbij Hyves met (0,82%) de hekkensluiter is.
Spannend hoe recruiters hierop gaan reageren gelet op hun inspanning en budget in de toekomst. Sta je niet meer met een stand op de career fair van een hogeschool of universiteit over 5 jaar?
Mobiel of niet?
De 4 categorieën ‘SMS’, ‘facebook berichten’, ‘liever niet via mijn mobiel/smartphone’ en ‘anders’ scoren ongeveer gelijk (tussen 29,49% en 25,79%). Mobiel solliciteren, danwel via mobiel op de hoogte gehouden worden door werkgevers, lijkt nog niet echt doorgedrongen bij deze doelgroep.
Recruiters enquête
25 recruiters van bekende organisaties en minder bekende organisaties, variërend van MKB tot multinationals en van NGO’s tot bedrijven met winstoogmerk hebben de enquête ingevuld. Er zijn meer dan 100 recruiters benaderd.
Werken met werving- en selectie bureaus
14 recruiters werken nooit met werving- en selectie bureaus, 4 recruiters werken vaker dan 6 keer per jaar met werving- en selectie bureaus. Ook hierbij is duidelijk te zien dat recruiters behoorlijk verdeeld zijn als het gaat om het inzetten van externe hulp voor het invullen van vacatures of communiceren van carrière mogelijkheden aan studenten.
Hoe zoekt een recruiter studenten?
Het merendeel van de recruiters plaats vacatures op internet(72%) in de hoop dat studenten deze vinden, gevolgd door deelname aan bedrijvendagen op universiteiten en hogescholen (68%) en Referrals (60%).Daarna komt plaatsing van mogelijkheden op LinkedIn (56%) en het deelnemen met stand aan een carrièrebeurs (52%).
Geen van deze recruiters gebruikt mobile apps, postmailings of whatsapp om met studenten in contact te komen. Een kans?
Wat heeft een recruiter in de aanbieding?
Stages (75%) en starterfuncties (70,83%) zijn niet verwonderlijk de meest voorkomende aanbiedingen die de recruiter aanbiedt. Business courses (20,83%) en het organiseren van een Open dag/Meet&Greet (29,17%) komen een stuk minder vaak voor. Het aanbieden van een traineeship of een inhousedag organiseren op kantoor zit hier tussenin.
Waar je op let als recruiter
Verreweg het belangrijkste waar een recruiter op let zijn de sociale vaardigheden (96%) en inhoudelijke kennis (80%) van studenten. Vreemd genoeg blijkt de cijferlijst (16%) het minst belangrijk in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd.
Vragen aan de studentonderzoekers
Hieronder nog een aantal vragen gesteld aan de student onderzoekers die het rapport hebben opgesteld.
1) Waarom heb je voor dit onderwerp gekozen?
We hebben gekozen voor dit onderwerp, omdat het ons aansprak. Het gaat over studenten die problemen hebben met het vinden van stage/werk en benadert worden door een recruiter en wij zijn studenten die stage/werk zoeken. Het leek ons zeer interessant om te zien wat we als resultaat zouden krijgen. Wij hebben tenslotte ook profijt van de uitkomsten.
2) De bevindingen van het onderzoek. Hoe ervaar je dat zelf al student bij het vinden van een stage of baan op dit moment? Is dat lastig of makkelijk?
Het vinden van een baan/stage is lastig voor ons. Vooral als je geen netwerk hebt. Sommige studenten lopen hierdoor vertraging op wat erg vervelend is. Mede door dit onderzoek hebben we gezocht naar een oplossingen/aanbevelingen wat in de toekomst voor verbetering zal zorgen.
3) Wat voor advies zou je recruiters zelf willen geven los van de onderzoeksresultaten?
Als advies voor recruiters willen wij meegeven dat als zij veel studenten willen benaderen dit het beste via hogeschool evenementen te doen omdat de hogeschool de studenten verplicht om aanwezig te zijn. Zo heb je veel studenten die onbewust een stage kunnen vinden met name diegene zonder een goed eigen netwerk. Al blijkt er uit het onderzoek dat dit niet voor alle studenten geldt.
4) Wat voor baan of stage zou je zelf graag willen en bij welk bedrijf?
Ik zou het liefst een stage/baan willen die te maken heeft met controlling, overzicht van processen (indien nodig) aanpassen en onderzoek doen in het bedrijf. Qua bedrijf maakt het niet uit. Het moet wel een midden-groot bedrijf zijn om te groeien en te leren. Misschien dat het bedrijf ook cursussen aanbiedt, wat ideaal zou zijn.
Bijlage 1: Enquête resultaten Studenten
Op wat voor manier oriënteert u zich op de arbeidsmarkt?
Vacature plaatsen op Internet | 733 (45.33 %) |
Inschrijven via recruitment websites of CV databanken (bijv Monsterboard) | 663 (41 %) |
Advertentie in krant | 608 (37.6 %) |
Via referrals (oa mond-tot-mond) | 568 (35.13 %) |
Advertentie in vakbladen | 280 (17.32 %) |
Plaatsing via LinkedIn | 268 (16.57 %) |
Mailings aan studenten per email | 223 (13.79 %) |
Plaatsing via Facebook | 208 (12.86 %) |
Niet | 170 (10.51 %) |
Via studenten op de campus/student ambassadeurs | 169 (10.45 %) |
Bedrijvendagen op de hogescholen en universiteiten | 160 (9.89 %) |
Anders… | 130 (8.04 %) |
122 (7.54 %) | |
Een stand nemen op een carrièrebeurs | 80 (4.95 %) |
Plaatsing via Twitter | 74 (4.58 %) |
Via campus recruiters | 58 (3.59 %) |
Mobile Apps | 50 (3.09 %) |
Mailings aan studenten per post | 49 (3.03 %) |
SMS | 40 (2.47 %) |
Inhouse dagen organiseren op kantoor | 23 (1.42 %) |
Plaatsing via Hyves | 11 (0.68 %) |
Op welke manier zou u willen solliciteren bij een werkgever?
Vacaturesites | 1207 (82.22%) |
Eigen netwerk | 948 (64.58 %) |
Inschrijven via recruitment websites of CV databanken (bijv Monsterboard) | 713 (48.57 %) |
Werving en selectiebureaus | 595 (40.53 %) |
265 (18.05 %) | |
187 (12.74 %) | |
Hyves | 19 (1.29 %) |
Anders… | 67 (4.56 %) |
Op welke manier wilt u in contact komen met potentiële werkgevers?
Via een bijbaantje | 911 (62.01 %) |
Direct email | 853 (58.07 %) |
Via een stage | 841 (57.25 %) |
Inschrijven via recruitment websites of CV databanken (bijv Monsterboard) | 602 (40.98 %) |
Via de post | 413 (28.11 %) |
Via carriere beurs | 382 (26 %) |
Bedrijvendagen op hogeschool of universiteit | 363 (24.71 %) |
Via het inschrijven voor een traineeship | 343 (23.35 %) |
259 (17.63 %) | |
221 (15.04 %) | |
Hyves | 12 (0.82 %) |
Anders… | 27 (1.84 %) |
Op welke mobiele manier wilt u het liefst op de hoogte gehouden worden over…
SMS | 422 (29.49 %) |
396 (27.67 %) | |
Anders… | 369 (25.79 %) |
Liever niet via mijn mobiel/smartphone | 369 (25.79 %) |
342 (23.9 %) | |
299 (20.89 %) | |
Mobile App | 207 (14.47 %) |
80 (5.59 %) | |
Hyves | 7 (0.49 %) |
Hierbij de link naar het volledige onderzoeksrapport: http://bit.ly/OnderzoekHogeschoolRotterdamrecruiters
Rotterdam – 27 maart 2013 – auteur: drs. Stefan van Eerde