Social media is belangrijkste oriëntatiebron op de arbeidsmarkt
Social media vormen voor het eerst in de geschiedenis de belangrijkste oriëntatiebron op de arbeidsmarkt onder wo-studenten, belangrijker dan banenbeurzen en vacaturesites.
Als we kijken naar het ‘reguliere’ social mediagebruik, zien we dat bijna iedereen gebruik maakt van Facebook. Vergeleken met vorig jaar zijn Linkedin (81%), Twitter (18%) en Google+ (25%) significant in belang toegenomen. Hoewel ook de vacaturesites belangrijker zijn geworden, blijkt uit het onderzoek dat op titelniveau LinkedIn voor studenten veruit de belangrijkste site is (zie tabel 2).
Tabel 1: Bronnen die studenten gebruiken om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt, 2014 versus 2013
Uit het onderzoek blijkt verder dat universitaire studenten meer dan ooit verwachten dat ze op Facebook of LinkenIn relevante vacatures kunnen vinden, of informatie over werkgevers en sollicitatiemogelijkheden (zie tabel 1). In het onderzoek (onder 882 studenten) is de groep van High Potentials (HiPo’s) apart gedefinieerd.
Tabel 2: Verwachtingen van social media, 2014, 2013
Een succesvolle inzet van social media om onder wo-studenten interesse te kweken voor een bedrijf of organisatie, is afhankelijk van de mate waarin hun verwachtingen beantwoord worden. Onderzoeker Véronique Oonk van de Arbeidsmarktmonitor: “Dit betekent voor alle werkgevers die niet of nauwelijks social media gebruiken in hun wervingsaanpak, dat het nu tijd is om serieus aan de slag te gaan met deze kanalen en te focussen op interactie over de werkgever, werkzaamheden en functies. In de praktijk zien we dat veel werkgevers die inzetten op campusrecruitment, nauwelijks aandacht geven aan hun social media- en communitystrategie. Daarmee laten ze een belangrijke kans liggen”.
Onderzoeksverantwoording
De Arbeidsmarktmonitor 2014 van Make a Move Nederland is van medio maart tot medio mei 2014 uitgevoerd. Er hebben 882 wo-studenten en bestuursleden deelgenomen aan het onderzoek, waarvan 227 masterstudenten en 488 High Potentials (HiPo’s). HiPo’s zijn studenten die in de voorbereiding op de arbeidsmarkt ofwel relevante bestuurs- , werk- of vrijwilligerservaring hebben, als studentassistent werken, buitenlandervaring of een eigen onderneming hebben, deelnemen aan een honoursprogramma of topsporter zijn (geweest). De data zijn gewogen op basis van de studentenpopulaties per universiteitsstad. Het onderzoek is uitgevoerd, geanalyseerd en gerapporteerd door Intelligence Group.
Is het ook bekend in hoeverre hierbij mobiele divices (smartphone&tablet) worden gebruikt?
Dit geeft maar weer eens aan hoe belangrijk het is om je online goed te profileren. Zowel als werknemer als werkgever. Online zal in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden denk ik.