Trend analyse social media (Nederland)
Met behulp van Google Trends is het goed mogelijk om ontwikkelingen in bezoek van sociale media websites met elkaar te vergelijken. Ik zal vanaf nu regelmatig hierover gaan berichten met zowel internationale als Nederlandse cijfers. Recruiters volgen immers net als marketeers het publiek om deze te bereiken en gebruiken sociale media als advertentiekanaal door het plaatsen van vacatures (betaald of gratis), banners en advertenties. Maar steeds vaker en succesvoller als een gratis openbare CV database en manier om nauwer in contact te komen met de doelgroep(en).
De cijfers die hieronder volgen hebben, mits anders vermeld, als peildatum 16 juli 2009. De afbeeldingen tonen het aantal unieke bezoekers uit Nederland. Er is voor gekozen om deze eerste aflevering de trends te tonen van de laatste jaren.
LinkedIn Nederland
De cijfers van LinkedIn laten een continue stijging zien. De daling sinds april 2009 was ook zichtbaar in dezelfde periode april 2008 tot augustus 2008. Geen verrassingen hier dus de verwachting is dat vanaf augustus 2008 we weer een (sterke?) stijging mogen verwachten.
Nog enkele statistieken mbt LinkedIn:
- 1.182.911 profielen, een stijging van 18% in 5 maanden
- 61% man versus 39% vrouw (bron STIR april 2009)
- 19.170 bedrijven waarvan 14.584 met hoofdkantoor in Nederland
- 189 betaalde jobs
- 11.524 Nederlandstalige groepen (336.264 totaal). In december 2008 waren er ruim 2400. De grootste groep hiervan is Iedereen Elke Dag Plezier (IEDP) met 20.953 leden.
Ter vergelijking met de belangrijkste jobboards in Nederland:
Twitter Nederland
Twitter is een fenomeen omdat zelden zo snel een dienst of website een dergelijke snelle groei heeft laten zien. Naar schatting gebruiken een half miljoen Nederlanders Twitter. Dat het geen hype is laten de cijfers zien. Mogelijk dat alleen de zomerperiode een tijdelijke afvlakking gaat laten zien. Over een paar maanden weten we meer.
Facebook Nederland
Ik merk aan de activiteiten en de geluiden om me heen dat Facebook steeds belangrijker wordt in Nederland voor sociale interactie tussen vrienden. De cijfers zijn ook overduidelijk. Ruim een verdubbeling aan bezoek in de laatste 12 maanden en deze website wordt al enige tijd vaker bezocht dan LinkedIn en Twitter:
Hyves
Hyves laat een behoorlijke daling zien sinds eind 2008 in Nederland. Sinds april 2008 is de groei eruit. Vergelijk je echter Hyves met de andere 4 grote online sociale netwerken dan is het verschil nog altijd groot:
MySpace Nederland
MySpace volgt hetzelfde pad als Hyves en is qua bezoek in 12 maanden bijna gehalveerd. Ik zal dit online social netwerk de volgende keer niet meer meenemen in het overzicht. Voor recruiters die zich richten op de Nederlandse markt is deze website niet bijzonder interessant of je moet je richten op de entertainment business (waarschijnlijk de belangrijkste gebruikers in NL).
Mooi artikel!
Ik vraag me echter hetvolgende af:
Komt de daling van het aantal google searches naar hyves niet doordat hyves bekend is en daardoor er minder mensen naar hyves zoeken, maar het gewoon meteen intypen in de internet balk.
Terwijl bij twitter, wat nog onbekend is, weinig weten wat het preciese adres is en daarom hetmaar simpel in google intypen?
Thx alvast!
Goede observatie en dat zou zo maar kunnen. Misschien dat anderen hier nog iets over kunnen zeggen?
Google analysis kun je instellen op het aantal keer zoeken in de zoekmachine van google of zoals hierboven het aantal unieke bezoekers.
Door informatie te zoeker over google trends had ik enkel info over het aantal hits in google gelezen, maar het blijkt een redelijk goede indicatie te zijn van het aantal unieke bezoekers.
Uiteraard is het niet 100% betrouwbaar, degene die dat wel is heb ik nog niet gevonden.
Pingback:Nieuwe 10e druk van ‘Solliciteren via LinkedIn’ nu verkrijgbaar | Solliciteren via LinkedIn
Pingback:Alles wat je wil weten over LinkedIn in Nederland 2014