Vijf gouden tips voor creatieve werving in de zorg
Eergisteren (18 juli) was groots in het nieuws dat de zorgsector ‘booming’ is qua vacatures. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bracht naar buiten dat de afgelopen decennium het aantal banen in de zorg toenam met 380.000. Dat lijkt weinig wellicht, maar tegen een totaal van 515.000, betekent dit dat driekwart van de banengroei te danken is aan de zorg. Als je dit feit voegt bij het beeld dat relatief weinig zorginstellingen zichtbare recruitmentcampagnes voeren, is er duidelijk behoefte aan een quick fix. Daarom voor alle recruiters en HR-mensen die werken bij zorginstellingen, hierbij Vijf Gouden Tips.
1. Onderscheidend vermogen
Zorginstellingen zijn zich steeds vaker aan het specialiseren in bepaalde vormen van zorgverlening of medische hulp. Benadruk die specialisatie. Is het nog een toekomstdroom? Communiceer dan de droom of het proces daarnaartoe.
2. Imago boven vacature
‘Stop het vacaturedenken’ klinkt als een paradox als je een wervingsprobleem hebt. Maar ik bedoel dat je niet gefixeerd moet zijn op die plekken waar vacatures zijn. Zorg dat je je niet alleen profileert op je probleem, maar liever op bijzondere algemene aspecten. Of zelfs op afdelingen waar wellicht even geen vacatures zijn, maar waarmee je wel je organisatie positioneert. Heb je de mooiste omgeving? Gebruik het! De hoogste klanttevredenheid? Nog beter!
3. Rigoureuze maatregelen
Toen het UMC ooit een tekort aan OK-assistenten had en ze erachter kwamen dat hun doelgroep thuis zat om op de kinderen te passen, zijn ze de werktijden gaan aanpassen naar schooltijden. Dus ook de operatietijden! Gevolg: waar je zou verwachten dat de wachttijden toenamen (opereren tussen 9 en half 3) was het tegendeel het geval; de vacatures waren in no-time vervuld.
4. Aantrekkelijk aanbod
Ook als je minder snel bereid of in staat bent tot rigoureuze aanpassingen van het werk en de arbeidsvoorwaarden, verdient het aanbeveling om met een aantrekkelijk aanbod te komen. Denk aan Het Nieuwe Werken of meer klassieke zaken als een duobaan. Verplaats je –kortom- in je doelgroep en in hun ‘drempels’.
5. Kijk naar binnen
Weer een paradox, je wilt immers naar buiten kijken. Maar aantrekkelijk werkgeverschap begint op de werkvloer. Omdat medewerkers zelf -juist in de zorg- vaak de beste nieuwe medewerkers werven. Maar ook omdat minder ongewenste uitstroom, minder noodzakelijke instroom betekent.
Uiteraard zijn deze tips arbitrair, volgens sommigen zelfs inkoppers, maar onderschat ze niet. Als je deze vuistvol op orde hebt, ben je al over de helft in het oplossen van je wervingsprobleem. En niet alleen in de zorg overigens. Ik wens jullie veel succes.