De toekomst van mobiel recruitment (deel 1)

In drie delen zal ik de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobiel recruitment beschrijven. ‘De toekomst van mobiel recruitment’ is een wat pretentieuze titel omdat we op dit moment nog in de eerste experimentele fase zitten van dit nieuwe vakgebied. Veel ontwikkelingen zijn pas zeer recent in een stroomversnelling gekomen waarvan de uitkomst nog onzeker is. Desondanks kan er met wat boerenverstand en cijfermatige onderbouwing hier wel het een en ander over verteld worden.

Het geheel dient als wegwijzer voor de HR Manager of Recruiter die inziet dat dit een belangrijk onderwerp gaat worden de komende jaren en op zoek is naar onafhankelijk advies. Internetbureaus bijvoorbeeld raden maar al te vaak een mobiele website aan, als one-size-fits-all oplossing, ten koste van mobiele applicaties (Apps). Het vooroordeel bestaat ook dat mobiele applicaties complexe, dure, en risicovolle projecten zijn. De waarheid ligt wat genuanceerder.

Een ding is zeker. Over mobiel internet gaan we ontzettend veel horen de komende jaren uit de hoek van technologie blogs en het online marketing vakgebied. Niet zonder reden want eind 2011 is de verwachting dat er meer smartphones verkocht gaan worden dan PC’s! De tablet PC categorie, waaronder de iPad valt, zal de 4e grootste consumenten elektronica categorie gaan worden. En dit decennium, 2013 is de voorspelling, gaat mobiel internet groter worden dan vast internet. Maar betekent dit ook automatisch een revolutie in recruitment?

(R)Evoluties in Recruitment

Online recruitment was een revolutie ruim 10 jaar geleden omdat je hierdoor veel sneller en goedkoper kon werven. Ik heb cijfers gezien van bedrijven waar de cost-per-hire in slechts enkele jaren terugliep van circa 16.000 US$ tot 3.000 US$ per hire. Ook sociale media zorgde voor een nieuwe revolutie door goedkoper en, wellicht belangrijker nog, beter gekwalificeerd personeel te werven. Sociale media hebben ook de potentie om het selectieproces nog verder te verbeteren (Selectie 2.0).

Ik ben er echter van overtuigd dat mobiel internet geen revolutie zal betekenen op het gebied van recruitment. Wel een evolutie in de manier waarop (potentiele) kandidaten) nieuw werk zullen zoeken, zich laten informeren over het bedrijf en contact zullen blijven onderhouden. Veel verandert er eigenlijk niet. Feitelijk kun je overal waar nu ‘online’ voorstaat vervangen door ‘mobiel’. Alle middelen en mogelijkheden die we kennen op het gebied van online recruitment zullen een mobiel equivalent gaan krijgen.

Dit decennium zullen kreten als

  • Mobiele arbeidsmarktcommunicatie (mobiele arbeidsmarktcampagnes, mobiele websites/applicaties, mobiele guerilla/virale campagnes, mobiele recruitment games),
  • Mobiel werven (mobiel adverteren, mobiel solliciteren),
  • Mobiel selecteren,
  • Mobiel interviewen

gemeengoed gaan worden. Nog even en m-recruiters gaan straks massaal naar mobiel recruitment conferenties en workshops.

Recruitment is essentie een simpel proces; vacature bekendmaken, kandidaten zoeken of selecteren, interviewen en een aanbod doen. Wat zouden mobiele devices aan dit proces wezenlijk anders of nieuws kunnen toevoegen? In deel 2 zal ik veel dieper op deze vraag ingaan maar vooruitlopend op de conclusie, smartphones en tablets gaan recruitment niet veranderen. Hoogstens wordt het oude wijn (online) in nieuwe zakken (mobiel).  ‘Mobile’ is ook geen nieuw medium of kanaal. Het is nieuwe technologie die ten dienste staat van je kandidaten en doelstellingen. De verandering is dat de consument altijd en overal online zal zijn en verwachten, en gaan eisen zelfs, dat informatie eenvoudig toegankelijk is.

Neem eens de proef op de som. Test uit of je eigen carrièresite leesbaar is op een smartphone, probeer eens te zoeken naar vacatures en ga solliciteren. Grote kans dat dit niet lukt! Je concurrenten op de arbeidsmarkt, die nu al rekening houden met deze groep gebruikers, gaan de slag straks wel winnen op de schaarser wordende arbeidsmarkt. Budgeteer dus maar alvast voor een mobiele website en applicaties zodat je straks niet verrast wordt hierdoor.

Op zich is het wel weer ludiek om te zien dat er zoveel parallellen zijn met de ontwikkeling van social media recruitment. Terwijl 70-80% van de Nederlands beroepsbevolking op sociale media actief is, vragen veel bedrijven zich op dit moment nog af wat ze er mee moeten. Tja.

In deel 2 meer over de implicaties van mobile op het gebied van recruitment, de kansen en uitdagingen.

In deel 3 een checklist om de eigen recruitmentsite te onderzoeken op de (on)mogelijkheden om mobiel te solliciteren.

In deel 4 vind je een overzicht van mobiele toepassingen die het werving- en selectieproces kunnen ondersteunen.

© 2011 Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg

Jacco Valkenburg is een recruitmentarchitect en één van Nederlands bekendste auteur en trainer op dit gebied. Met 25 jaar ervaring in werving, heeft hij een scherp inzicht in de industrie verworven. Hij schreef 7 vakboeken waaronder ‘Recruitment 4.0‘ in 2023. Hij is ook een fervent gebruiker van AI en ChatGPT.

Jacco Valkenburg has 603 posts and counting. See all posts by Jacco Valkenburg

3 gedachten over “De toekomst van mobiel recruitment (deel 1)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.