Helft van de actief werkzoekenden gebruikt Social Media
Welke arbeidsmarktgerelateerde activiteiten heeft u de laatste maand ondernomen op social media? Een kwart van de actief werkzoekenden gebruikte het voornamelijk om gericht naar vacatures te zoeken. Dat is een van de conclusies uit het meest recente Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) dat elk kwartaal onder ruim 5.000 personen van de Nederlandse Beroepsbevolking word gehouden.
Dit kwartaal heeft het AGO een deel van de ‘vrije’ vragen ingeruimd om het social media gebruik en effectiviteit ervan in kaart te brengen. Mede namens enkele artikelen op dit blog, waaronder “Het effect van social media op het zoekgedrag van sollicitanten”. Het resultaat van dit onderzoek uit mei en juni 2013 is binnen en we kunnen vaststellen dat social media onderbenut worden door twee ‘partijen’: werkzoekenden en werkgevers.
Social media nauwelijks gebruikt om in beeld te komen van bedrijven
De conclusies die iG! trok uit het vorige onderzoek “social media nauwelijks gebruikt om in beeld te komen van bedrijven” is juist gebleken. Twaalf procent van de beroepsbevolking (NBB) doet dit en opvallend genoeg maar 17 procent van de actieve baanzoekers.
Welke stelling is op u van toepassing? | NBB | Actief werkzoekend |
Meerdere antwoorden zijn mogelijk | ||
Ik gebruik social media om werkgevers te vinden | 11% | 21% |
Ik gebruik social media om vacatures te vinden | 18% | 38% |
Ik gebruik social media om in beeld te komen bij werkgevers/bedrijven | 12% | 17% |
Geen van bovenstaande | 73% | 51% |
Arbeidsmarktgerelateerde activiteiten op Social Media
Op de vraag “Welke arbeidsmarktgerelateerde activiteiten heeft u de laatste maand ondernomen op social media?” waren dit keer meerdere antwoorden mogelijk, die het effect van social media en het zoekgedrag van sollicitanten beter moeten kunnen duiden. En dit zijn de resultaten:
Arbeidsmarktgerelateerde activiteiten | Actief werkzoekend |
Ik zoek gericht naar vacatures via social media | 25% |
Ik zorg ervoor dat mijn social media profielen up-to-date blijven | 18% |
Ik raadpleeg mijn vriendennetwerk of zij interessante contacten hebben | 16% |
Ik raadpleeg mijn vriendennetwerk of zij interessante vacatures delen | 16% |
Ik reageer op berichten van werkgevers via social media | 14% |
Ik zorg ervoor dat ik lid ben van groepen die mij interesseren | 13% |
Ik volg bedrijven via social media | 12% |
Ik zorg ervoor dat ik goede aanbevelingen heb | 9% |
Ik post een oproep ‘ik ben op zoek’ / ‘ik ben beschikbaar’ | 9% |
Ik zorg voor geschikte foto’s op mijn social media profielen | 7% |
Ik zoek de interactie op met werkgevers via social media | 6% |
Ik post updates via social media waarin ik mijn expertise laat zien | 5% |
Ik participeer in discussies via social media | 5% |
Ik bekijk wervingsfilmpjes via social media | 4% |
Anders | 2% |
NBB = Nederlandse BeroepsBevolking
Werkzoekenden raadplegen liever vacaturesites dan hun (online) netwerk
Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat actief werkzoekenden vooral op zoek gaan naar vacatures. Werkzoekenden gaan daarvoor het liefst naar vacaturesites, en ook op social media is dit de belangrijkste activiteit. Logisch zou je denken maar daarmee halen werkzoekenden niet het optimale rendement uit hun (online) persoonlijke netwerk. Veel banen worden immers niet openbaar gepubliceerd en als dit wel gebeurd dan moet men soms concurreren met honderden anderen sollicitanten.
Overigens laten ook werkgevers en personeelsintermediairs nog kansen liggen doordat de meeste kandidaten niet actief zijn benaderd via social media. Slechts 5% zegt te zijn benaderd voor een baan.
Social media zijn meer dan een bron van vacatures
Een andere conclusie die we uit bovenstaande AGO cijfers mogen trekken is dat de helft van de actief werkzoekenden social media wel gebruiken. Sterker… als je alleen hoogopgeleide actieve baanzoekers zou onderzoeken, is dit percentage nog veel hoger. Social media zijn ook meer dan een plek om werkgevers of vacatures te vinden. Ze bieden kansen voor vele arbeidsmarkt-gerelateerde activiteiten in de oriëntatie-, identificatie- en selectiefase. Netwerken en het profiel up-to-date houden deden werkzoekenden 16% respectievelijk 18% in afgelopen maand.
Van de actief werkzoekenden zegt 8% op vacatures gesolliciteerd te hebben die ze op LinkedIn vonden. Opvallend is dat Facebook ook goed scoort, 5% zegt via dit online platform gesolliciteerd te hebben gevolgd door Twitter met 3%.
Verantwoording en toelichting
Het AGO ondervroeg 5.416 respondenten onder de Nederlandse Beroepsbevolking (NBB) in mei 2013. Dit jaar heeft men een deel van de ‘vrije’ vragen ingeruimd om het social media gebruik en effectiviteit in kaart te brengen.
Pingback:Werkzoekenden raadplegen liever vacaturesites dan hun (online) netwerk | Recruiting Roundtable Nederland