Ga naar de inhoud

Kijk hem staren…

Er breekt een economische crisis uit. En ik heb een ws-bureau. Laat ik eens proberen of het helpt als ik al mijn advertentiecampagnes stop zet. Of eh..misschien moet ik eens ruzie gaan maken met mijn zakenpartner. We staan tenslotte zo onder druk. Lekker bezig zijn met interne organisatie, er wil tóch niemand meer kandidaten. Of weet je, ik ga gewoon twee maanden op vakantie. Misschien is de crisis over als ik terug kom. Misschien mijn reserves eens stoppen in de aankleding van mijn veel te dure grachtenpand. Een nieuwe Audi kan ik waarschijnlijk nog wel leasen. Alles is belangrijk om de illusie in stand te houden. Maar ondernomen wordt er niet. Steeds later komt onze recruiter uit zijn bed. Steeds vaker blijft hij thuis. Steeds minder lacht hij. Steeds stiller wordt hij. Tot onvermijdelijk het doek valt. En de beslissing wordt genomen. Bij een fles rode wijn van Albert Heijn.

Weinig van de bureaus die tot nu toe zijn opgehouden te bestaan waren daadwerkelijk goed geleide organisaties, waar iemand aan het roer stond die wist waar het echt om ging. Of de kwaliteiten had om een onderneming door een beetje tegenwind te loodsen. Kijk hem staren…

Trend analyse social media – oktober 2009

Met behulp van Google Trends is het goed mogelijk om ontwikkelingen in bezoek van websites met elkaar te vergelijken. Ik zal regelmatig een analyse verzorgen van het gebruik van social media websites in Nederland en aanvullen met internationale cijfers. Recruiters volgen immers net als marketeers het publiek om deze te bereiken.

De cijfers die hieronder volgen hebben, mits anders vermeld, als peildatum 9 oktober 2009. De afbeeldingen tonen het aantal unieke bezoekers uit Nederland.

LinkedIn Nederland

Linkedin oktober 2009

Trend analyse social media – oktober 2009

Wekelijkse video: The Job

Wekelijks plaats ik interessante of bijzondere recruitment video’s en presentaties uit binnen- en buitenland op dit blog. The Job heeft op meer dan 135 filmfestivals in de wereld gespeeld en is onderscheiden met 28 internationale… Wekelijkse video: The Job

CV Schuiven…wel zo efficiënt

Laten we nog eens een mythe beetpakken. Die van de cv schuiver. Wat is dat toch slecht. We willen tenslotte onze kandidaten allemaal gesproken hebben, nietwaar? Inschrijven op mijn website of via Monsterboard, helemaal goed. E-mailtje sturen dat je hem graag even wilt zien. Dan ontmoet je zo iemand en denk je…hmm…daar kan ik wel wat mee. En dan vertel je hem over dat ideale bedrijf voor hem. Je zegt er niet bij dat je eigenlijk maar weinig klanten hebt waar je mensen “kwijt kunt” (mag aanbieden), en dat hij “ideaal bedrijf” moet lezen als “tenminste een klant van mij en misschien kan ik je er wel binnen praten”.

Jaja…recruiters van Nederland. U bent ontdekt. Want dat is wat ik de afgelopen jaren heb mogen constateren. Dat is de wáárheid.

Ik sprak vandaag zo’n recruiter. Was vorig jaar zijn eigen bureau gestart. En wilde elke kandidaat persoonlijk spreken. Goed hoor. Toen was ik nog zijn klant. Hij dacht dat het mij interesseerde dat elke kandidaat die hij aanbood door hem persoonlijk was gesproken. Maar is dat wel zijn meerwaarde? Hij bood mij voor een functie 4 personen aan. En met die personen was allemaal iets níet. Zeg maar. Natuurlijk ging hij mij vertellen dat ik niet alles gezien had. Dat elk van hen prachtige menselijke kwaliteiten bezat. En dat hij dat wel gezien had, maar ik niet.

Zo ga je iemand nog haten. Wat een gebrek aan respect eigenlijk. CV Schuiven…wel zo efficiënt

Zinloos

Wat is je mening geven toch zinloos. Ongelofelijk hoeveel mensen blogs gebruiken om onder het mom van een eigen mening, te demonstreren over hoe weinig benul ze eigenlijk beschikken.

Misschien is het best een aardig idee om eens een psychologische test te ontwikkelen, waar je volautomatisch iemands blogartikelen en antwoorden kunt inladen. Even schudden en ik heb een pracht van een blauwdruk van iemands persoonlijkheid.

Dan maken we een aantal mooie avatars, die uitbeelden of we met een neuroot te maken hebben, een azijnpisser, iemand die koste wat kost gelijk moet hebben. Met een subtypering voor mensen die netjes schrijven, schelden, niet in staat zijn voltooide tijd en tegenwoordige tijd uit elkaar te houden, chronisch een mening ventileren die echt totaal kant noch wal raakt, altijd tégen zijn, ongeacht het onderwerp, of het altijd met iedereen eens zijn. De “personal brander”, de “sluikreclame cowboy”, de “consultant”. Laat dat soort typeringen los op een enneagram of een MBTI en je kunt zien of de ander naar believen stommer is dan jijzelf. Of een net zo gebrekkig denk- of schrijfpatroon heeft als jij.

Zinloos

Social Media Guru

Disclaimer: enige gelijkenis met levende Social Media Gurus berust op puur toeval. Er zijn geen Gurus gewond geraakt tijdens het filmen, etc…

Wekelijkse video: NZ Police

Wekelijks plaats ik interessante of bijzondere recruitment video’s en presentaties uit binnen- en buitenland op Recruiting Roundtable. Ik zal hier weinig tekst/uitleg bij geven omdat ik ervan uit ga dat beelden meer zeggen dan 1000 woorden… Suggesties zijn zoals altijd zeer welkom.

Wekelijkse video: NZ Police