Ga naar de inhoud

Social Media ROI

Een fraaie visuele presentatie die meer, maar beperkt, inzicht geeft in de ROI van Social Media: [slideshare id=164245&doc=social-media-measurement-1194927971277530-2] Lees meer over ROI van Social Media Recruitment hier en hier op dit blog.

De handelaar

Krijgt een bureau een lead. Ik bel hem op en zeg dat ik een it-functie heb. Mogelijk althans. Want ik zoek hulp. Ik heb een probleem in mijn organisatie en weet niet goed wat ik zoek. Uiteraard zoek ik een kandidaat. Zegt hij. Want kandidaten lossen alle problemen op. Dus schrijft hij een profiel. Van een kandidaat. Tot zover is het te overzien. Nu ken ik deze recruiter goed. En heb ik hem wel eens aan een contact geholpen die hij heeft kunnen helpen aan een nieuwe baan. Je zou denken, van zo iemand heb je wat tegoed. Helaas lijkt hij dat vergeten. Het profiel dat hij heeft gemaakt van de fysieke oplossing voor mijn probleem heeft nog net geen naam, maar het is in ieder geval geen feest van herkenning. Wel gaat het vergezeld van een opdrachtbevestiging, die ik natuurlijk nog dien te ondertekenen.

Kennelijk mag ik uitermate gelukkig zijn wanneer ik 1. een bedrag ter waarde van 20% van het jaarsalaris betaal bij aanname, ik 2. de vacature tenminste 6 weken exclusief houdt, ik 3. ook op mijn eigen website de sollicitant verwijs naar zíjn bureau en ik 4. (zonder genoemde einddatum) instem met een vergoeding van ongeveer 5000 euro wanneer ik de opdracht zou afbreken voordat dit bureau mijn kandidaat gevonden zou hebben. Geen resultaatgarantie. Geen garantietermijnen, geen ontsnappingsclausules en natuurlijk De handelaar

DSB Kaput!

Wat een enorme zonde. Wat een typisch Nederlandse maaiveld-kapsel hebben we die Scheringa weer gegeven. Wat is het toch heerlijk om iemand die er bovenuit steekt het hoofd kaal te scheren. Dagelijks worden we opgelicht op internet. Overal betalen we teveel. En waar we eerst met z’n allen zaken deden met Spaar Select, Quaraat en dergelijken, maken we nu Dirk met de grond gelijk. De eerder genoemde twee gingen aan de vorige crisis ten onder, het zou toch niet zo zijn dat Dirk-met-de-geitewollen-sokken in deze crisis de dans zou ontspringen?

Bijltjesdag. We gaan Dirk halen. Want wie waagt het in Nederland om zichtbaar beter te zijn dan anderen? Laten we gewoon met z’n allen al ons spaargeld bij hem weg halen. Er is twijfel over de handelswijze van zijn bank. Alle andere banken houden angstvallig hun mond, en de hand stevig op de door hen óók verkochte veel te dure koopsompolissen. Hey! Ik heb er zélf één van de Rabo. Maar eh…mijn krabbel staat eronder en ik vind mezelf niet zó goed om nu opeens te gaan zeggen dat ik daarmee beter wist wat ik deed dan miljoenen landgenoten.

Tuurlijk, we zijn allemaal belazerd. En dat worden we elke dag. DSB Kaput!

De nieuwe Werf& nr. 7

Werfen 7Vandaag ligt het 7e nummer (oktober 2009) van Werf& in de bus. Thema van dit nummer is: de crisis voorbij.

Wat doen je collega’s om zich nu al voor te bereiden op een aantrekkende economie? Verder in deze Werf&: hoe staat de arbeidsmarkt er nu echt voor? En hoe haal je nieuw personeel binnen terwijl de achterdeur open staat? Een interview met Achmea’s Radboud van Hal: ‘Kandidaten willen niet automatisch worden aangenomen’. En Accenture haalt inmiddels één op drie nieuwe medewerkers binnen via haar referral programma. Wat is het geheim van hun succes?

In het nieuwe nummer van Werf& lees je hoe organisaties zich daar nu al op voorbereiden. De nieuwe Werf& nr. 7