Ga naar de inhoud

Video: Chevron recruitment

Wekelijks plaats ik een recruitment video of presentatie uit binnen- of buitenland op Recruiting Roundtable. Ditmaal een korte corporate recruitment video van Chevron. Chevron: ‘Will you join us’ [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=PeGvL5WseX8]

De business case voor referral recruitment

recruit2 referral recruitmentEen goed ontworpen programma kan verbluffende resultaten opleveren[1]. De nieuwe generatie referral programma’s, zoals recruit2 die ondersteunt, bevat de volgende elementen; pro-actief, geautomatiseerde administratie, snel, meetbaar, push/pull marketing, geen uitzonderingen in participatie en bij voorkeur met een speciale programma coördinator.

Ondanks dat er een overvloed aan bewijs is dat recruitment enorm kan verbeteren met Employee Referral Programma’s ligt er mogelijk een uitdaging om een business case te maken zodat de benodigde middelen worden vrijgemaakt. Budget kan soms een bezwaar zijn maar dit is eenvoudig te weerleggen door de (financiële) impact duidelijk te maken. Een ander veel gehoord argument is dat medewerkers wel  “van nature” personen aandragen en er geen stimulans nodig is. Helaas blijkt dit geen consistente resultaten op te leveren!

Hier volgen belangrijke elementen bij het maken van een uitstekende business case voor referral recruitment:De business case voor referral recruitment

Het liefst willen mensen…

Reizen. Echt waar. Google zegt het. En je kan het gewoon zelf nazoeken. Wat echt leuk is om te zien, en oh-zo-motiverend voor de recruiters onder ons, op de tweede plaats staat werken. Je zou denken dat mensen liever rijk worden dan werken, maar dat is dus niet zo. Je zou ook denken dat ze liever de liefde bedreven dan te werken. Maar nee hoor (ik laat het invoeren van échte zoekwoord aan je eigen fantasie over), het werkwoord daarvoor staat niet in de top 3.

Mensen willen liever roken, dan stoppen met roken. Aanzienlijk meer zelfs. Dat verklaart natuurlijk het grote succes van de tabaksindustrie. Mensen willen liever lenen dan aflossen. En ze willen liever genezen dan ziek worden. Dood gaan benadert overigens rijk worden. Apart. Nou ja, er gaan natuurlijk per dag met afstand meer mensen dood dan dat er rijk worden. Een kleine correctie is van toepassing. Ziehier de zoektocht van een Adsense verkenner. Het liefst willen mensen…

Video: Out-of-the-box thinking

Met de juiste teamspeler kan de arbeidsproductiviteit enorm omhoog gaan. Soms moet je daarvoor out-of-the box kunnen denken bij de selectie van personeel… [youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Kg5cdZ-Fnpc]

IT Recruitment in oktober 2009

Als Corporate IT Recruiter bij Univé-VGZ-IZA-Trias heb ik een aantal wervingsmiddelen tot mijn beschikking die op dit moment zeer goed werken. Dit is weleens anders geweest.

De IT arbeidsmarkt is dit jaar redelijk veranderd. Kon ik in 2006, 2007 en ook in 2008 weinig kandidaten vinden voor specialistische IT vacatures, via de “normale” kanalen, nu stromen de CV’s binnen zonder al te veel moeite. Ik ben niet de enige die dit merkt. Op de vele websites over recruitment ontstaan discussies die de afgelopen jaren nooit gevoerd werden. Bijvoorbeeld over de toegevoegde waarde van bureaus, over de toekomst van de verschillende jobboards door de sterke opkomst van social media, over RPO en over het belang van een positief werkgevers imago.

Laat ik beginnen met te vertellen dat ik geniet van de huidige IT arbeidsmarkt. Dit jaar krijg ik veel reacties op al mijn vacatures, van Support Engineer in Assen tot IT Project Manager. De selectie is daardoor belangrijker geworden en ik voer meer gesprekken. Heerlijk vind ik dit. Door de vele sollicitaties ben ik meer tijd kwijt aan de reacties terug. Ik probeer iedereen een persoonlijke terugkoppeling te geven en dan vooral bij degene die ik afwijs. Ook geef ik af en toe tips hoe kandidaten hun CV kunnen aanpassen.

IT Recruitment in oktober 2009

Gegoogled en gevonden

Solliciteren met je perfecte profiel

Je zet foto’s en krabbels op Hyves, speurt MySpace af naar nieuwe bands en twittert om snel te laten weten wat je doet… Waar ben je online niet te vinden? Er is wel één nadeel: ook vreemden kunnen je volgen.

Je hebt ‘m gevonden: De Ideale Baan. Je schrijft de brief van je leven en natuurlijk word je uitgenodigd voor een gesprek. Ook dat verloopt fantastisch. Ze zijn onder de indruk van je ideeën en lachen om je grapjes. Het kan haast niet meer fout gaan. Maar dan krijg je het telefoontje waar je al de hele middag op wacht. Je hoort: afgewezen. Waarom? Blijkt dat ze je Hyves-profiel hebben gecheckt en niet écht gecharmeerd waren van je foto’s in de kroeg en krabbels over geskipte lessen.

Maar voordat je nu als een gek je online profielen op zegt… Er zitten ook voordelen aan. Gegoogled en gevonden

Invloedrijk voor wie?

Deze week een lijst gezien met “invloedrijke recruiters”. Die sturen ze van een bepaald blad over recruitment naar (andere) invloedrijke recruiters. Natuurlijk wil elk van die mensen weten of ze zelf op de lijst staan. Maar oh..als dat het niveau is van onderzoek waarbij ze bij dit blad en haar partners met onderzoek omgaan, dan is het toch droevig gesteld. Ik zal er even niet op ingaan of ik zélf op die lijst stond (hard gezocht naar “Gastblogger”:), maar dit is wel een bijzonder incestueuze manier om straks weer een nieuwe headline te hebben. Wie zegt dat? Wat is invloed?

Er staan mensen op die lijst waar ik nog nooit van gehoord heb. Wie ben ik om hun invloed te beoordelen? En er staan mensen op die lijst die ófwel geen recruiter zijn, ófwel waarvan ik de invloed niet bijzonder positief vind. Nou zie ik dat wel meer…Invloedrijk voor wie?