Is er een verband tussen de groei van LinkedIn en de crisis?
Dagblad Metro publiceerde onlangs een artikel, waarin het concludeerde dat de economische crisis heeft geleid tot een “explosieve groei van Nederlandse LinkedIn-gebruikers”. De argumentatie werd aangeleverd door Aaltje Vincent, coauteur van het boek Solliciteren via LinkedIn:
- Binnen alle sociaal plannen die ik ken, en dat zijn die van banken, verzekeraars, overheid en andere grootbedrijven als Enexis, worden boventalligen getraind in het inzetten van LinkedIn (boventalligen zijn nog in dienst bij hun werkgever en moeten nieuw werk zoeken, zij hebben zich nog niet gemeld bij het UWV voor de ww).
- Iedereen die ww aanvraagt hoort van het UWV dat LinkedIn heel belangrijk is, hun ‘Werkblad’ schrijft daar regelmatig over.
- Het boek ‘Solliciteren via LinkedIn’, Aaltje Vincent & Jacco Valkenburg, is sinds verschijnen in november 2009 het best verkochte sollicitatieboek van Nederland.
- De bekendheid van mensen die in de WWB / Gemeente zitten over het gebruik van LinkedIn neemt ook toe, gelukkig.
Aaltje, “Daarnaast er is het sneeuwbaleffect onder mensen die werken, nu een baan hebben, en elkaar over LinkedIn vertellen en elkaar gaan uitnodigen. In de arbeidsmarkt is veel onzekerheid, het besef dat slim LinkedIn gebruik een investering is in je werkleven, en brood op de plank, neemt toe. Alle media voor de werkende mens hebben inmiddels aandacht besteed aan LinkedIn, zelfs Margriet en Libelle.”
Statistisch verband
Maar is er ook een statistisch verband die deze stelling onderbouwt? Jazeker, het aantal nieuwe gebruikers waarmee LinkedIn groeit per seconde is sinds 2008 verdubbeld. En de gemeten interesse, door Google Trends, laat een duidelijke trendbreuk zien in maart 2009.
Afbeelding: De trendstatistieken met betrekking tot LinkedIn.com in Nederland
In de US was iets sneller een trendbreuk te zien, 4 maanden na de start van de financiële crisis in oktober 2009, vermoedelijk omdat men daar sneller kan reageren en daadwerkelijk reageert met ontslagrondes.
Image courtesy of Flickr, benjaminasmith
“Iedereen die ww aanvraagt hoort van het UWV dat LinkedIn heel belangrijk is, hun ‘Werkblad’ schrijft daar regelmatig over.” Dat moet dan wel recent zijn dat het uwv hier iets over schrijft. Voordat ik aangenomen werd bij Payroll Works, was ik twee maanden werkzoekende. Ik heb toen geen berichten gezien dat men LinkedIn promoot.
Dag Adriana,
Wat fijn dat je zo snel nieuw werk hebt gevonden, heel goed!
Ik weet dat het UWV ‘Werkblad’ artikelen heeft gewijd aan LinkedIn en aan hoe werkzoekers LinkedIn hebben ingezet. Ook hadden zij in 2010 ‘de week van LinkedIn’, hebben zij vele trainers die werkzoekers trainen/trainden in LinkedIn gebruik en krijg ik ook mails van UWV Werkcoaches dat zij graag ons boek bij werkzoekers aanbevelen. Kortom voor mij reden om aan te nemen dat UWV iedere ww-er hierover bereikt. Waarschijnlijk was jouw ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ zo kort dat je geen training hebt gehad, en kwam LinkedIn in het Werkblad juist in deze twee maanden niet voor. Veel plezier in je werk gewenst!
Dat er een correlatie is, of een “statistisch verband” zoals jij dat noemt, zegt natuurlijk niets over de causaliteit.
Daarom noem ik het ook een statistisch verband en geen causaal verband. Ik snap het verschil.