Kan een Kandidaat zonder social media?
Vorige week schreef ik over recruiters en social media. Kan een recruiter zonder social media? De reacties waren voorspelbaar. De moderne recruiters zeggen volmondig nee, eigenlijk niet. De ouderwetse recruiters hebben al zoveel tools voorbij zien komen, dat zij de toegevoegde waarde wel zien, maar om hier afhankelijk van te worden, nee. Hoe is dit voor de kandidaat? Zijn kandidaten afhankelijk van social media om een nieuwe baan te kunnen vinden?
Met sociale media bedoel ik Facebook, Twitter, LinkedIn en andere vergelijkbare systemen/producten. Monsterboard, Nationale Vacaturebank en andere job/cv-sites vallen hier voor mij niet onder. Kan een kandidaat zonder social media om een baan te vinden?
Jaren geleden ging solliciteren via gedrukte media, zoals een advertentie in de krant, of via mond-tot-mond reclame. Soms via de bekende kruiwagen. In het pre-internettijdperk schreef een sollicitant een brief en het cv kwam mee. Voor de jongere onder ons, er werd zelfs op school les gegeven hoe je een sollicitatiebrief moest opstellen. Wat een drama was dat!
Internet en zeker email, heeft voor een ommekeer gezorgd. Eind jaren ’90 kwamen cv’s nog wel per post, sinds deze eeuw komt er enkel nog een blauwe envelop door de brievenbus. Door de vlucht van email is de gebruikelijke toelichting/brief steeds minder op de achtergrond gekomen. Advertenties via gedrukte media nemen af en vacatures vind je tegenwoordig allemaal op internet. Daarnaast kennen we nog steeds mond-tot-mond reclame en maken we graag gebruik van onze kruiwagens.
Terug naar de vraag: Is een kandidaat afhankelijk van social media in het vinden van een baan? Social media is een product. Net als tandpasta, een televisie of een mobiele telefoon. Er moet geld binnen komen bij het bedrijf die dit maakt, niets socials, gewoon business. Hét verdienmodel van de laatste tien jaar is de verkoop van briljante smartphones of advertenties. En daar zit de crux. Facebook, maar zeker LinkedIn heeft aan adverteerders een enorme bron aan inkomsten. Abonnementen leveren nauwelijks iets op, de gegevens kunnen wel verkocht worden, maar dat ligt erg gevoelig. Verkoop van advertenties niet. Deze krijgen we honderden per dag voor onze kiezen dus enkele meer via Facebook of Linkedin maakt niet uit.
Reageren met je social media profiel op een vacature, ligt voor de hand en vergroot de dienstverlening. De vraag is dus niet of, maar hoe lang het duurt voordat het grootste deel van de vacatures via social media binnenkomt.
Beste Wim,
Ik val met de deur in huis: wat een warrig stuk! Je vraag is of een KANDIDAAT kan zonder sociale media, en je conclusie is dat het grootste deel van de VACTURES binnen afzienbare tijd via de sociale media binnen zal komen. Dus?
Je zegt ook dat er altijd kruiwagens zullen zijn, en altijd mond-tot-mond reclame (over vacatures neem ik aan). De vraag is nu juist wat belangrijker is, en, vanuit het oogpunt van de kandidaat, wat effectiever is om te doen: al netwerkend een baan vinden voordat die überhaupt ergens openbaar is gemaakt, solliciteren via sociale media (en dan is ook belangrijk te weten hoe je dit doet), open solliciteren (en dan weer: hoe?) of via gedrukte media? Kortom: een vergelijkend warenonderzoek. Ik weet niet of dat bestaat maar je stuk zou aan kracht winnen als je daar een uitspraak over zou doen, hoe speculatief ook. Succes!
Hartelijke groet,
Arnold Veenhoff
@Arnold, hmm, ik begrijp jouw reactie. Ik ga er zeker eens over nadenken, maar de hint/tip die je geeft, neem ik zeker ter harte. Dank daarvoor.
Beste Wim,
Op dit moment kan een kandidaat nog wel zonder social media, als hij/zij via de PC werkt. Maar… de smartphones rukken op. Arme kandidaat die al die vacatures op zijn smartphoontje probeert te bekijken! Want die vacatures, en al die vacaturesites, zijn NOTsoMOBILE!! Onleesbaar op die kleine smartphoneschermen.
Dus of een kandidaat wel of niet zonder social media kan, is de vraag niet zo zeer. De vraag is eerder of een kandidaat de vacatures überhaupt nog wel goed kan lezen.
Beste Wim,
Zelf ben ik ook een “kandidaat” en solliciteren doe ik tegenwoordig ook via de sociale media. Niet omdat ik het idee heb dat daar interessantere vacatures te vinden zijn maar wel omdat ik gemerkt heb dat mensen sneller worden opgemerkt en in aanmerking komen via de sociale kanalen.
Tegenwoordig ben je bijna “te laat ” als je een motivatie en cv stuurt via een vacature bank of iets dergelijks.
Daarbij komt dan ook nog eens dat de meeste opdrachtgevers tegenwoordig niet meer de moeite nemen om een ontvangstbevestiging te sturen, of om überhaupt te reageren op een “gewone” sollicitatie. Wat ik zelf heel erg merk en niet netjes vindt. Maar dat is een ander verhaal.
Mijn conclusie is dus dat kandidaten de sociale media zeker nodig hebben om aan een baan te komen.
Groet,
S. Leurs
Beste Sebastiaan, thanks voor de info. Ik hoor regelmatig dat dit inderdaad beter werkt. Misschien eens onderzoeken!
Groeten Wim